Hjem Destinasjoner Norden

Også cruiseferien må planlegges

0 1837

Les hva en spesialist mener:

2012-01-09 Cruise Hoved.jpg

Ferieformen cruise har tatt av for fullt. Over herler vertden. I fjor dro nesten 21 millioner til sjøs på ferie. – Men selv en cruiseferie bør planlegges nøye for å få det beste ut av turen. Hør hva spesialisten Johnny Bråthen i Cruise.no mener!

Konkurranse

På verdensbasis reiste 20,9 millioner passasjerer på cruise i 2012. Hele 12,7 millioner av disse kom fra USA. – På verdensbasis er dette en økning på 3,3 % i passasjerer og 4,5 % i omsetning, hvilket betyr at det kjøpes dyrere cruise, sier Johnny Bråthen i Cruise.no. Det forventes en økning i Europa på 3,7 % 2013 og 2,5 % i USA.

Prisene vil fortsatt være dynamiske. Tidlig i sesongene vil det tilbys bestill-tidlig-rabatter med oppgradering av lugarer, kampanjer, om bord kreditt og drikkepakker. Disse tilbudene gir balanse i etterspørsel og vil variere ut fra kapasitet. Dersom man er fleksibel med lugarkategori, seilingsrute og tidspunkt kan det være lønnsomt å vente for å gjøre en bedre handel.

– Vi anbefaler ikke dette for de som ønsker forutsigbarhet og valgfrihet. Vi opplever dessverre at mange venter så lenge at mulighetene forsvinner. – Ved å rådføre seg med spesialister, som har oppdaterte oversikter over alle rederier, så er sjansen langt større for at ferien blir vellykket, mener Johnny Bråthen.

Nært 50 % reiser på cruise med rederier som er tilknyttet Carnival Corporation (103 skip) og 23 % med rederier som er tilknyttet Royal Caribbean’s rederier (40 skip). Av de øvrige er Norwegian Cruise Line (7,1%) og MSC Cruises (5,8%) de største enkeltstående.

Hele 19 nye cruiseskip på beddingenI år vil 6 nye cruiseskip bli sjøsatt og hele 13 skip de neste to årene, som tilsvarer en økning på 8,7 % i passasjerkapasitet. Nordamerikanere representerer hele 60% av verdens totale cruisemarked. Av totalt 22 millioner er 6 millioner fra Europa, vesentlig Tyskland, Italia og Spania, og igjen 170.000 av disse fra Skandinavia. Det er ingen sikre tall på fordelingen mellom landene, men pålitelige kilder anslår at 80000 nordmenn reiste på cruise i 2012.

– Får kundene riktig veiledning i denne jungelen?– Nei. I Norge kan spesialister på cruise telles på en hånd. De øvrige er reisebyråer, hvor konsulenter ofte jobber med cruise i det ene øyeblikket og bussreiser og charterferier i det neste.

– Cruise er et mangfoldig og komplisert ferieprodukt som krever fullt fokus og dybdekunnskap fra formidlerne. Jeg mener at cruiseindustrien kunne økt andelen av ferieomsetningen ytterligere dersom produktkompetansen var bedre. Vi trenger rett og slett flere agenter som spesialiserer seg på cruise, mener Bråthen.

Cruiserederiene tilbyr selvsagt også sine egne produkter, men enkeltvis oppleves ikke disse tilbudene som tilstrekkelig mangfold for kundene. Rederier som har kompletterende produkter og segmenter burde gjøre som flyselskapene – inngå allianser for å utnytte markedsmulighetene bedre, sier han.

Kraftig økning i cruiseanløp i NorgeNorsk natur, fjorder og fjell og midnattssol tiltrekker stadig flere. I 2012 var det 2066 cruiseanløp fordelt på 41 norske havner rundt vår langstrakte kyst. Antall passasjerbesøk var godt over en halv million, hvilket tilsvarer en økning på 23 % i forhold til året før. Cruisesesongen i Norge blir stadig lengre og i 2012 var det kun 2 måneder uten anløp. Eksempelvis hadde vi besøk av ms Boudicca fra Fred Olsen Cruise Line rett utenfor kontorvinduene siste uken før jul, sier Bråthen.

Ser du noen nye trender?Jeg vil heller si at trendene det siste året vil bli forsterket og mer raffinert i 2013. Som eksempel kan nevnes at familier ønsker pakkeløsninger med fly, hotell, transport underveis, drikkepakker og cruise samlet. Foreldre flest har mer enn nok med å mestre jobb, barn og private aktiviteter i det daglige og ønsker mest mulig forutsigbarhet med sitt feriebudsjett.

– I de øvre segmentene derimot er det økt betalingsvillighet. Disse kundene opplever større tilfredshet ved å sy sammen sin reise selv, ofte ved å benytte oppsparte poeng fra flyselskaper og hoteller, fremfor å få alt inkludert.

Mer innhold på reisenCruiserederier som Silversea, Azamara Club Cruises, Seabourn og Seadream tilbyr temacruise som vincruise og dykking og ligger gjerne ekstra dager i eksotiske havner. Med sine små skip anløper de havner som større cruiseskip ikke kommer til.

Nye skipNye skip som MSC Divina og Norwegian Breakaway tiltrekker seg nye gjester og tilbyr attraktive pakker med fly. Nye og rimelige flyforbindelser til New York gir også fart i cruisesalget på østkysten og Karibia. I den andre enden settes Silver Galapagos inn på ekspedisjonscruise på Galapagos, en naturopplevelse av de sjeldne. Det kan ofte være vanskelig å velge om man ønsker cruise eller safari. I dag er mulighetene legio og stadig flere svarer som Ole Brumm – ja takk, begge deler.

Ekspedisjonscruise (Explorer)øker.Ekspedisjoner med luksusskip øker sterkt. Til eksempel lanserer Silversea sitt ekspedisjonsskip Silver Galapagos til høsten. Dertil opplever vi økende etterspørsel på cruise til Arktis på sommeren og Antarktis på vinteren. Høyt utdannede med solide inntekter stiller også høye krav til både ekspedisjoner, foredragsholdere og kunnskap om utradisjonelle reisemål på slike cruise, sier Johnny Bråthen i Cruise.no.

Luksuscruise øker.Stadig sprekere og rikere pensjonister og, på tross av økonomiske utfordringer i mange land, gir velstående yngre gode tider for luksusrederiene. Både skip og utflukter er tilrettelagt for seniorer mens andre rederier tilpasser aktiviteter for yngre og mer aktive gjester. Rederiene er trofaste mot sitt konsept og luksusfølelsen skal være gjennomført til minste detalj. – Det legendariske cruiserederiet Cunard tilbyr nå et unikt produkt med sine «Ocean Liners», som seiler på verdenscruise, jordomseilinger og regelmessige atlanterhavsseilinger mellom Southampton og New York – hvor prisene ofte er fordelaktige og opplevelsen er av høy verdi.

Både lange og korte cruise øker.Vi opplever stor pågang på verdenscruise, jordomseilinger og delseilinger. Disse varer gjerne fra 60 til 140 dager og koster mellom kr 800 og kr 1500 per døgn alt inkludert. Vi har kunder som kombinerer cruise og landopphold over hele verden, og de kan gjerne være på farten hele vinterhalvåret – Etter min mening må dette være den ultimate måten å oppleve spennende byer og reisemål på, sier han.

En annen trend er å kombinere et kort cruise med annen ferie. I dag reiser mange på flere cruise og ønsker større fleksibilitet med påstigningshavner. Flere rederier legger opp til både 3, 4 og 5 dagers cruise, noe som også tiltrekker bedrifter, lag og foreninger som alternativ for å arrangere kurs, konferanser og gruppereiser. – Et særdeles godt alternativ til trauste høyfjellshoteller, mener Bråthen.

Singel cruise.Det er viktig å tilpasse endringer i familiemønstre og marked forøvrig og derfor legges det til rette for bedre priser og lugarløsninger for single cruisepassasjerer. Som eksempel returnerte nylig meget fornøyde solo reisende fra et 16 dagers atlanterhavscruise til pris kr 8400 som inkluderte fly tur-retur, cruise med Middelhavet, Madeira, Kanariøyene og sydlige Karibia, med alle bevertning inkludert. – Dette er ikke dagligdags, men det skjer stadig oftere, spesielt i skuldersesongene, sier han.

– Hva så med cruiseformidling fremover?Etterhvert som cruisemarkedet øker så blir bildet veldig mye tydeligere. Stormarkedet innen cruise vil kapre større andeler av charterturistene. Mange ser merverdi i cruise og vil prøve denne ferieformen, gjerne kombinert med ferieopphold på land. Stormarkedet vil i stor grad ivaretas av charteroperatørene, som Apollo og svenske Wondercruises. Disse frakter mange av sine passasjerer med charterfly til kombinerte cruise- og feriedestinasjoner i Middelhavet og på Kanariøyene, reisemål som mange nordmenn opplever som trygt og forutsigbart. Slike cruise er ofte den første cruiseopplevelsen for folk og appellerer til de som er vant til den tradisjonelle charterferien.

– Det som er viktig for vår næring er å beholde disse kundene innen cruise sfæren, ved at de får riktig veiledning ved neste valg av sin cruiseferie. Som spesialister har vi en viktig rolle i dette valget – og rederiene har en stor potensiell gevinst, avslutter Johnny Bråthen i Cruise.no.

Denne artikkelen er bearbeidet av redaksjonen i Reiseliv, basert på innsendt underlag, forslag til artikkel, pressemelding etc. Artikkelen er gjennomgått og skrevet ut etter vanlige journalistiske kriterier.