Hjem Reisetips

Flyforsinkelse – Du har nå bedre rettigheter

0 412
Flyforsinkelse

Flyforsinkelse – EU-domstolen – Passasjerkrav

Den Europeiske domstolen i Luxemburg har nå avgjort at passasjerer rammet av forsinkelser eller kanselleringer grunnet streik kan ha krav på erstatning fra flyselskapet. Norske flyselskap står dermed overfor en bølge av krav og søksmål.

Flyforsinkelse: Hittil har luftfartsstreiker av alle slag blitt regnet som ”ekstraordinære omstendigheter”, og dermed har flyselskapene sluppet å betale erstatning til sine passasjerer for forsinkelser eller kanselleringer. Den nye dommen, som ble gyldig tirsdag 17. april 2018, utgjør en viktig endring i hvordan flypassasjerrettighetene skal tolkes, forteller landssjef for AirHelp i Norge, Andreas Hermansson.

– I dag har EU-domstolen fastslått at en streik ikke utgjør ekstraordinære omstendigheter. Det betyr at flyselskapene kan være erstatningspliktige med opp til € 600 per person dersom de blir rammet av flyforsinkelser på grunn av streik gjennomført av flyselskapets egne ansatte. Med dette vedtaket styrkes de europeiske passasjerettighetene betydelig, og det er vi selvsagt veldig fornøyde med, sier Hermansson.

Dommen gjelder også for EØS og Norge, og dermed alle land som omfattes av flypassasjerrettighetene EC261. Dette betyr konsekvenser for flyselskapene også her til lands, sier Hermansson.

– Flyselskapene kommer til å måtte håndtere mange krav om kompensasjon, da denne avgjørelsen også gjelder for tidligere streiker. Vi i AirHelp kommer som en av flere aktører til å gjenåpne flere tusen lukkede saker på vegne av flypassasjerer, og vi anbefaler alle som har blitt rammet av streik om å søke kompensasjonen de har krav på fra flyselskapene, sier Hermansson.

Vant frem i retten

Den endelige dommen er et resultat av et passasjersøksmål mot flyselskapet TUIfly, som i september 2016 fikk utfordringer med forsinkelser og kanselleringer grunnet massive sykemeldinger fra ansatte i Tyskland.

 

Domstolen i Luxemburg bestemte at den ulovlige streiken eller aksjonen var innenfor selskapets kontroll og dermed ikke en ekstraordinær hendelse.

Derfor ansees forsinkelsene og kanselleringene som fulgte av denne aksjonen som erstatningspliktige, ifølge dommen.

Dette er passasjerens rettigheter

I tilfelle av forsinket eller kansellert fly, og i tilfeller der man blir nektet ombordstigning, kan passasjerer ha rett til økonomisk kompensasjon på opptil 600 € per person under visse omstendigheter.

Betingelsen for dette er at avreiseflyplassen er innenfor EU eller at det ansvarlige flyselskapet er basert i EU/EØS. Videre må årsaken til forsinkelsen skyldes flyselskapet. Retten til økonomisk kompensasjon må påkreves innen tre år etter forsinket avreise.

Dersom ekstraordinære hendelser eller forhold er årsaken til forsinkelsene eller kanselleringene, som for eksempel stormer eller medisinske nødsituasjoner, er flyselskapene unntatt fra plikten til å kompensere flypassasjerer.

Om AirHelp

AirHelp er et selskap som hjelper reisende å hevde sine juridiske rettigheter og søke om å få kompensasjonen de har rettmessig krav på under globale flypassasjerlover. Siden oppstarten i 2013 har selskapet hjulpet over fem millioner mennesker over hele verden, og til sammen krevet inn kompensasjon for sine kunder for mer enn 300 millioner Euro internasjonalt. AirHelp er aktiv i 30 land, har 500 medarbeidere og tilbyr brukerstøtte på 16 språk. For mer informasjon, besøk www.airhelp.no.

Fin artikkel om flyforsinkelse? – Gi oss likes på Reiselivs Facebook-side

 

Mareritt: Folk går ombord,
og du står fast i sikkerhetssjekken