Hjem Reisetips

Mareritt: Folk går ombord, og du står fast i sikkerhetssjekken

0 1391

Kribler det i beina, og du kikker nervøst på klokka? Tida går og følelsen av for kort tid til neste flyforbindelse synes for kort? Den følelsen har vi alle kjent, og noen ganger blir frykten sannhet. Fordi: Flyselskapene beregner for kort tid til transfer.

Mareritt – du har sikkert opplevd å miste flyforbindelsen din på en stor flyplass ute i Europa.

Flyselskapene tar nemlig ikke alltid hensyn til flyplassenes minimumstider for flyforbindelser. Enten du bestiller reisen selv eller igjennom et flyselskap, bør minimumstiden for den aktuelle flyplassen sjekkes.

Trøsten er, når du mister neste fly, at dersom du kommer for sent til på grunn av en forsinkelse, står flyselskapet normalt ansvarlig for at passasjeren kommer seg frem til endelig reisemål.

Dette er regulert av EUs passasjerettighetsforskrift EC 261, og gjelder når hele reisen er gjennomgående og under samme bestillingsreferanse.

Skjer dette, har du krav på alternativ transport til reisemålet, i tillegg til en økonomisk kompensasjon mellom 250 og 600 Euro.

De fleste flyselskaper er ikke nøyaktige nok når de legger inn tider for flyoverganger. Dermed får mange tidsproblemer og mister sine påfølgende fly. Dette bekrefter landssjef for AirHelp i Norge, Andreas Hermansson.

– Nylig håndterte vi et tilfelle der en familie på fire mistet sin flyforbindelse i Frankfurt fordi de hadde mindre enn ti minutter mellom flyvningene. Flyselskapet hevdet at familien hadde rukket flyet om de hadde ”fortet seg”. Dette illustrerer et problem som stadig flere opplever, sier Hermansson.

Flyplassene beregner egne minimumstider for flyforbindelser, og disse har gjerne større tidsmargin enn flyselskapenes egne beregninger. Derfor er det viktig å undersøke hva som gjelder for nettopp din reise før du bestiller for å slippe et sånt mareritt.

– Ved å ha tilstrekkelig med tid unngår man ubehageligheter, stress og i verste fall tapt reise. Uansett minimumstid, anbefaler vi alltid minst to timer mellom flyvningene, spesielt dersom du skal sjekke inn bagasjen igjen. Da unngår du en ubehagelig overraskelse på ferieturen, avslutter landssjef i AirHelp, Andreas Hermansson.

Det er viktig å huske at minimum transfertid gjelder kun når bagasje er innsjekket for transport til sluttdestinasjonen.

Her kan du sjekke for å slippe et slikt mareritt:

Hvilke transfertider flyplassene operer med. Sammenlign disse med flybilletten din. Finner du avvik, ta det opp med den som booket billetten.

Oslo Gardermoen: Minimum 60 minutter (minimum 30 minutter for innenlands flyvning)

København Kastrup: Minimum 45 minutter (minimum 30 minutter for innenlands flyvning)

Stockholm Arlanda: Minimum 50 minutter (minimum 20 minutter for innenlands flyvning)

AirHelp
AirHelp er et selskap som hjelper reisende å hevde sine juridiske rettigheter og søke om å få kompensasjonen de har rettmessig krav på under globale flypassasjerlover. Siden oppstarten i 2013 har selskapet hjulpet over fem millioner mennesker over hele verden. AirHelp er aktiv i 30 land, har 500 medarbeidere og tilbyr brukerstøtte på 15 språk. For mer informasjon, besøk www.airhelp.no.

Hva gjør du i de uutholdelige ventetimene på flyplassen?

Flyplasser kan være et ork, ikke minst når flyavganger er utsatt både en, to tre og kanskje flere timer.