EUs flypassasjerrettigheter ved forsinkelser

by Reiseliv
EUs flypassasjerrettigheter

EUs flypassasjerrettigheter: De fleste som er ute og flyr ofte har opplevd at flyet blir forsinket. Ikke bare er det frustrerende, men i enkelte tilfeller kan det også ha økonomiske konsekvenser om du mister en flyforbindelse videre eller en viktig avtale.

Du har imidlertid mange rettigheter som flypassasjer, takket være EUs lov for flypassasjerrettigheter. Den europeiske loven sikrer at du har krav på kompensasjon ved lange flyforsinkelser.

Her ser vi nærmere på nøyaktig hva du kan kreve neste gang du blir stående og vente.

EUs flypassasjerrettigheter

EUs flypassasjerrettigheter
EU-parlamentet i Strasbourg. Foto: Wikimedia Commons

Det offisielle navnet på loven er Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 261/2004 av 11. februar 2004, heretter kalt EF 261 i denne artikkelen. Hele 6,4 millioner mennesker verden over har hatt krav på erstatning for forsinkede fly under denne loven siden 2015.

De aller fleste flyruter fra Europa faller innunder denne loven, og det gjelder ikke bare for flyvninger fra en flyplass i EU. Island, Sveits, Norge og ytre regioner som Saint Martin og Madeira er også inkludert.

Flyvningene er som regel dekket så lenge det dreier seg om et europeisk flyselskap, selv om du flyr utenfor EU til EU. Reiser som går fra og til destinasjoner utenfor EU er ikke dekket.

Bistand og hjelp ved forsinkelser

Det hele blir litt mer komplisert om du reiser med forskjellige flyselskaper utover EUs grenser. AirHelp kan hjelpe deg med å sjekke om flyvningen faller innunder EF 261. Det kan noen ganger føles forvirrende å undersøke lover og regler på egenhånd. De gode nyhetene er at det er enkelt å få hjelp ved å bruke tjenestene til AirHelp.

AirHelp gir deg detaljerte opplysninger om hva du kan få i erstatning for forsinkede fly, i henhold til EUs lov om flypassasjerrettigheter. Det anbefales å sjekke nettsiden og kontakte dem allerede mens du venter på flyplassen. De vil kunne gi deg en god forklaring på hva du bør gjøre.

De kan også hjelpe deg med å kreve erstatning fra flyselskapet i ettertid. Du trenger simpelthen å fylle ut et skjema på nettsiden deres for å sjekke hvilke rettigheter du har, og det koster ingenting å sende inn et krav.

Du bør ta vare på alle dokumentene du har om den aktuelle flyvningen, samt be om så utfyllende informasjon som mulig fra besetningen på bakken.

Hva har du krav på under EF 261

EUs flypassasjerrettigheter
Viktig å notere ankomsttiden.

Det er kun flyforsinkelser på mer enn tre timer som dekkes av EF 261. Kravet frafaller om det er ekstraordinære omstendigheter som forårsaker forsinkelsen, for eksempel kraftig uvær, streik og nødsituasjoner.

Du har derimot krav på erstatning dersom forsinkelsen gjelder driftsrelaterte omstendigheter og tekniske problemer ifølge EU-domstolen. Hvor mye du har krav på avhenger av hvor du skal og hvor lenge du må vente. Du finner en grei oversikt på Forbrukerrådets nettsider.

Du kan på det meste få €600 i erstatning, i tillegg til at du kan få kompensasjon for økonomisk tap om du f.eks. ikke rekker en videre flyvning. Det er viktig å notere seg ankomsttiden ved forsinkelser. Det er tidspunktet når ombordstigningen omsider begynner som gjelder, ikke det tidspunktet da flyet traff bakken.

Bagasje, hvert gram teller når du reiser

Du liker kanskje også

24 år med spennende reiseartikler - 2000 - 2024

Denne nettsiden bruker Cookies for å gi deg bedre søkeresultater og leseropplevelser. Klikk her for å fjerne meldingen.