Øl. øl øl. Belgisk øl er viden kjent, og landet har mer enn 4000 ølsorter. Det brygges og brygges, alt fra lyst nærmest krystallklart øl, til det mørkeste og ugjennomtrengelige for dagslyset. I Ieper har Stijn Depoortere butikk som sender øl hjem til dørstokken, i hele Europa.
Under en vandring i gatene i Ieper – byen som også kalles Ypres – passerte jeg et ølutsalg med døren åpen, i Boterstraat 49. Beer of Belgium heter butikken, og lange hyller med utallige flasker øl med forskjellige etiketter plassert på rekke og rad. Min nysgjerrighet ble vekket, og jeg gikk inn.
Stijn Depoortere ønsker velkommen til en ølprat. Langt over 300 forskjellige ølsorter kan han skilte med og kan fortelle detaljer om innholdet i hver eneste flaske. De fleste er belgiske, men også noen tyske, hollandske og østerrikske sorter pryder hyllene.
Han har et prinsipp, hver kunde som kommer innom – handle eller bare kikke spiller ingen rolle, alle får en liten smak av ukens ølforslag. Stijns eget utpekte merke.
Av med kamerasekken min, og vi skåler med Stijns utvalgte, en amberfarget Troubadour, og 9 prosent alkohol. Stijn forteller og forteller om belgisk øl, øltradisjoner og hvordan belgiere ser på sin stolte tradisjon rundt leskende drikk.
Han forteller at han satset alt av både oppsparte midler og energi og startet opp butikken i mai i 2014. To måneder brukte han på å sette den i stand. Han valgte rimelige materialer som er blitt til rustikk design.
Kundeunderlaget i Ieper er en ting, rundt 35 000 innbyggere, men han satser vel så mye på å selge øl via internett. Og der har han raskt oppnådd suksess.
– Norge, ja selvfølgelig selger jeg til Norge. Han er kjapp til å åpne en kartong med følgeseddel adresse i Oslo, og sluttsum 128 euro. En kunde har bestilt 12 flasker mørkt øl som et munkebryggeri kun brygger et begrenset antall i løpet av året. Flaskene er til og med uten etikett. Dét er nemlig munkebryggeriets varemerke. Kundene står i ventekø for nettopp å få øl derfra.
-Internett som salgskanal er veldig interessant, sier han, og forteller at kunder fra hele Europa er inne på hans nettsted og bestiller øl som blir bragt helt frem til dørstokken der kunden bor.
Stijn (28) har studert informasjonsteknologi, og hadde derfor et godt utgangspunkt til å jobbe ut et fungerende internettkonsept som har vist seg å slå til.
-Jeg ville starte noe jeg kan være stolt over, en jobb jeg kan se frem til hver morgen. Og så har jeg alltid likt øl, sier han.
Men det var kjæresten hans som tipset han om å sette i gang med en ølbutikk.
-Kunder som kommer innom slår jeg av en prat med. Vi kan ha lange hyggelig diskusjoner om øl, sier han. Det er like mye kunnskap han selger, som øl. Kunnskap som kundene suger til seg, noe de vil ha med hjem og snakke om når de skjenker dråper og glassene og skummet vokser.
Skum er det forresten ikke så mye av i belgisk øl. Man skal ikke fråtse i for mye skum. Det er øl man skal drikke i Belgia, ikke skum. Men en passe porsjon på toppen av glasset beviser at ølet er av god kvalitet.
I Belgia er det rundt 180 bryggerier, og antallet forskjellige ølsorter ligger på rundt 4000. Alt fra lyst nærmest krystallklart øl, via rødt til det mørkeste og ugjennomtrengelige for dagslyset. De aller fleste ølsorter har sine egne unike utforminger av glass, og det å bruke det rette glasset til en ølsort blir sett på som å få det beste ut av ølsortens særegne smak.
I snitt drikker hver belgier rundt 84 liter øl i året. Et historisk tilbakeblikk forteller at for hundre år siden gikk det ned 200 liter øl i hver belgisk borger.
Se hjemmesiden til Beer of Belgium.
Se bilder fra Belgia på Reisejournalist.no.
Les også Krigsturisme – Første verdenskrig i Flandern