Ferguson Museum i Danmark: Det er historisk sus over landskapet i Juelsminde, ikke langt fra Horsens. Her kan du se 300 forskjellige Ferguson-traktorer, og noen får barna klatre på. Det skaper uforglemmelig ferieglede.
Verdens største samling av Ferguson-traktorer er litt av et syn. De fleste traktorene er plassert ute, og de gjeveste i en 150 år gammel bindingsverkslåve.
I tillegg til 300 traktorer er det rundt 150 forskjellige redskaper spesialutviklet for nettopp den berømte traktoren som tidlig på 1900-tallet skapte en liten jordbruksrevolusjon. Museet har også en rekke andre veterankjøretøyer.
Museet har ingen kafé eller andre muligheter for å kjøpe forfriskninger, så eieren og gründeren av museet; Henrik Nielsen, har plassert ut en rekke bord og stoler hvor besøkende kan sette seg ned med og nyte medbrakt mat og drikke.
Ingen tidsbegrensing for å oppholde seg der, påpeker han, så det er bare å gi seg god tid og få mest mulig ut av den danske femtilappen det koster voksne å spasere både ute og inne på museet.
Nå er det ikke alle gjester som gir seg like god tid, men desto mer stas da han kom.
Hvert år i mai arrangerer museet Fergusondagene, en magnet på folk fra fjernt og nært. I fjor, det vil si 2019, dukket daværende danske statsminister Lars Løkke Rasmussen opp. Han måtte jo prøvekjøre en gråtass, og fikk seg tildelt selveste gromgutten i traktorhistorien, en slags jubileumsutgave fra 1956, kalt FE 35.
Den opprinnelige gråtassen er som kjent grå over det hele, men denne modellen ble tilført en gyllen farge i tillegg, for å markere at man videreutviklet Ferguson. I tillegg fikk den navnet Massey Ferguson.
Senere ble traktoren rød, og det finnes mange røde varianter også på museet til Henrik Nielsen, i flere størrelser.
Tilbake til Løkke Rasmussens ankomst; som for statsministre flest, det ble en snarvisitt, men et ekstra minne for mange av de 2000 besøkende den ene dagen. I år – 2020 – er Fergusondagene avlyst, men museet er åpent hele sommeren igjennom.
– Faktisk, sier Henrik Nielsen, én tredel av de besøkende her er norske tilreisende, av de i alt 5000 som kommer hit hver sommer. I 2021 blir det sikkert Fergusondagen igjen.
Og da kan han vise dem alle de traktorer han har fått fra Norge til samlingen sin. Hvor mange? Nei, det husker ikke Henrik Nielsen. Men han har vært på mange turer opp gjennom landbruksbygdene i Norge for å hente traktorer, både grå og røde.
– Opprinnelig var det danskene som introduserte Ferguson, det vil si det vi dansker kaller den lille grå sliteren, gråtassen til Norge, sier Nielsen.
Men Henrik Nielsen har hentet traktorer fra mange land, helt så fjernt som fra India. Ikke rart at han har firehjulstrekkere, militære utgaver, spesialkonstruerte osv, osv. Nok å se på for liten og stor.
Spesielt for barnefamilier blir det ofte litt ekstra stas å oppleve museet. Det er jo tilhold på et gårdsbruk, så her er det også dyr å kikke på.
Innendørsmuseet holder til i en gammel, stor bindingsverkslåve opprinnelig fra 1876. I dette bygget er det også innredet en sal som kan leies for fest. Ikke minst bryllup er særlig populært å arrangere her.
Tro det eller ei, men gråtassen har også vært på polferd. Det var Edmund Hillary som fra oktober i 1957 brukte tre traktorer på vei mot Sydpolen. 2100 kilometer med en fart av fem til åtte km/t på laveste gir på grunn av løs snø. I tre måneder ruslet traktorene mot klodens sydligste punkt og mannskapet brukte tiden til å lese.
De nådde polpunktet 4. januar med sine spesialtilpassede Fergusoner.
Museet i Danmark er en fascinerende samling av traktorer og mange forskjellige maskiner og redskaper som ble utviklet mellom 1919 og 1964, i de første årene av landbrukets mekanisering.
Og under de årlige Fergusondagene vil besøkende se disse legendariske traktorene i arbeid på jordene rundt gården og museet til Henrik Nielsen.
Historien om gråtass
Danmarks Ferguson Museum skriver på sin hjemmeside at oppfinneren
Harry Ferguson var en liten, mager nordirer med en god idé: Å se at verden
kunne forsyne seg rikelig med billig mat.
Harry ble født 4. november 1884 på en gård i
Nord-Irland. Gjennom de daglige pliktene på gården innså han at landbruk var
uendelig arbeid og magert utbytte. Det vekket interessen for å effektivisere
jordbruket.
Harry Ferguson var interessert i motorer av alle slag, bygde motorsykler som han vant flere løp på. Senere bygget han sitt eget fly, og i 1910 startet han bilverksted i Belfast. Han fikk av det irske jordbruksdepartementet tilsyn med drift og vedlikehold av alle traktorer og landbruksmaskiner i landet. Det ble spiren til hans banebrytende virksomhet innen traktorutvikling.
Traktorene på den tiden var store og tunge og redskapene måtte justeres manuelt. Ferguson jobbet med ideer i 20 år, og resultatet ble en prototype av en lett plog med fjæringssystem for montering på en Fordson-traktor. Denne demonstrerte han for Henry Ford, men fikk ikke napp.
Hans idé var å designe en traktor med tilhørende redskaper som kunne dekke de normale behovene i landbruket og som kunne brukes hvor som helst i verden, med større produktivitet og lavere kostnader. I 1933 hadde han en prototype klar. Den veide bare 800 kg, hadde et trepunkts opphengssystem og en tilhørende hydraulisk redskapsstyring, som skilte den betydelig fra konvensjonelle traktorer.
Nok en gang presenterte han sin oppfinnelse for Henry Ford, som gikk med på å masseprodusere traktoren. Den første ble fullført i 1939. Ferguson ble lidenskapelig overbevist om at systemet hans var et middel for å sikre en fred med mat nok for alle i de krigsårene.
Mer om Danmarks Ferguson Museum kan du lese på museets hjemmeside.
Liker du artikkelen om Danmarks Ferguson Museum så gi oss en like på Facebook
Trenger du bil i sommer for å reise rundt og oppleve Danmark, sjekk ut Leibilguiden
Se det store utvalget av riktige klær for ferie i Danmark hos Helly Hansen og handle online
Ta med gode lydbøker når du drar på ferie i Danmark. Kjøp direkte hos Fabel
Få nytt om konkurranser, tilbud, reiseideer og reisetips – meld deg på Reiselivs aktuelle temamelding