Hjem DestinasjonerAsiaMalaysia North Borneo Railway, takket være tobakk og gummihjul til T-ford

North Borneo Railway, takket være tobakk og gummihjul til T-ford

av Per Henriksen
North Borneo Railway

North Borneo Railway: Vil du spille golf i jungelen, og liker du gamle tog? Og vil kjenne lukt og stemning fra kolonitidens jungelliv? Da må du kjøre med North Borneo Railway. En utflukt fra Tanjung Aru på Borneo og inn i jungelen bringer deg tilbake til tiden med tobakkdyrking på 1880-tallet og frem til 1930-årene da storproduksjon av T-Ford trengte enorme mengder bildekk. Og Malaysias skoger var fulle av gummi-trær.

Det er morgen, klokken har knapt passert halv åtte, men sola står allerede høyt og varmer i nakken. Vi er på stasjonen i Tanjung Aru. Denne ble bygget på slutten av 1880-tallet. Vi har nettopp kjøpt billetter med North Borneo Railway. En skarp fløyte blåser, og det lukter brent hardved. Lyden av jern mot jern og dampkjelen som freser forteller at det er avgang fra Tanjung Aru. Nå gjelder det om å komme på, og finne vindusplass.

Stemningen av kolonitid og gamle dager kommer sigende allerede ved billettluken og den godt bevarte lille ankomsthallen. Synet av et stolt polert lokomotiv ute på skinnegangen og en spankulerende billettør med hvite hansker understreker tidligere tiders sans for stil. På perrongen virrer usikre turister ikledd shorts, t-skjorter og kameraer. Det er tross alt slutt på tiden da reisende steg på toget i tilknappet dress og damene dro på hatteesker når toget la av sted innover i jungelen.

Men toget er ekte, fullrestaurert innvendig og utvendig, treverk slipt og lakkert, og messing pusset. Lokomotivet er malt i fargene svart, grønt og rødt, med forgylte mindre detaljer. Med stolthet har det gjenoppstått fra skraphaugen, og tøffer like godt i dag som den gang det ble bygd for over 100 år siden.

Verdiene i jungelen

Da den vestlige verden gikk løs på naturressursene jorda rundt, på slutten av 1800-tallet, ble bygging av jernbane et nødvendig transportmiddel. Også innover i jungelen på Borneo ryddet britene skog for å hente ut verdifull last som attraktive tresorter, kaffe, tobakk, kokosnøtter, kakao, sukker, silke, soyabønner, frukt og ris.

Dette ble skipet til havnebyen Kota Kinabula ved Sør-Kinahavet. Verdiene ble sendt til det amerikanske og europeiske markedet.

Ikke bare ble de naturressurser som fantes på Borneo utnyttet, men en britisk botaniker importerte 70 000 gummitrær til øya, fra Brasil. Jernbanen nådde sitt høydepunkt under en tid da bilindustrien i USA eksploderte med masseproduksjonen av T-Ford. Behovet for gummi til dekk på de nye kjøredoningene var nærmest ustoppelig. Jungeltoget gikk i konstant skytteltrafikk.

Ved utbruddet av 2. verdenskrig invaderte japanerne Malaysia, og det meste av jernbanen ble ødelagt.

For noen år siden var to av de opprinnelige 21 damplokomotivene ferdig restaurert, og ble satt inn i turisttrafikk. Takket være denne innsatsen, gjenopplever nå turister på Borneo gamle dagers jungeltransport. De restaurerte lokomotivene damper innover i jungelen, med staselige vogner på slep.

Turistene tas med til historiske plantasjer og risfelter, under skyggefulle palmer og gjennom mangroveskoger. Over elver og gjennom småbyer. Noen ganger er det stopp og benstrekk på en stasjon. Og sjansen gis til å handle litt på et lokalt marked.

North Borneo Railway er i dag en trivelig turistattraksjon i Sabah på Borneo.

Du kan velge mellom flere forskjellige turer, alle med utgangspunkt i Tanjung Aru.

North Borneo Railway – Tur til Papar

North Borneo Railway

Velkommen ombord i North Borneo Railways historiske togtur. Nyt timene underveis!

Den korteste turen med North Borneo Railway tar bare vel tre timer og går til Papar, og starter på formiddagen. Med vindusplass på høyre side er det fin utsikt utover Lokawi-bukta og Sør-Kinahavet. Så forsvinner havet bak høye trær og vi kommer inn i et fascinerende område med mangroveskog. Det er høye grønne vegger på begge sider av jernbanesporet.

Kraftige trær står på sine egne omfangsrike stylter, røtter som vokser rett ned i undergrunnen. Vekten av alle “snylterne”, eppyfittene (lange klatreplanter), som vokser oppover trærne gjør det enda vanskeligere å se gjennom skogen. Jungelen kan være ganske kompakt, og det er forståelig hvorfor machete – denne lange skarpe kniven er hverdagsredskap i alle deler av verden hvor jungelen hersker.

Endelig åpner det seg på begge sider av toget, og vi ser utover store risfelter. Her går vannbøflene og beiter, sunket ned i vann og gjørme til oppunder magen. Det begynner å bli varmt ute, og litt diskusjon om åpne eller lukkede vinduer går på tvers i vogna. Noen liker gjennomtrekk, noen ikke.

Men stemningen letter idet en hvitkledd kelner ankommer og elegant serverer oss iskald limonade. I Papar får vi kun 20 minutter til å se byen, men egentlig er det nok.

Papar er ingen storby, litt mer enn et gatekryss. Og en tredel times vandretur i varmen her er nok. På tilbaketuren serveres det varm lunsj, fra noe som i programmet kalles tiffin boxes. Dette er høye blikkbokser som minner mest om militære kokekar. Men charmerende, tross alt. Vi er jo på jungeltur og skal snuse inn historiens sus i Malaysia.

Kveldstur til Kimanis-bukta for å se solnedgangen

North Borneo Railway

Servering om bord under alle turene. Mye spennende eksotisk mat med historisk sus.

En firetimers kveldstur står også på programmet fra North Borneo Railways. Denne starter om ettermiddagen og går noe lenger enn turen til Papar. Formålet med denne turen er å se solen gå ned over Kimanis-bukta. Duften av det imperalistiske liv slår til for full fullt når solen begynner å dale, horisonten får en varmere farge, og lokomotivfløyta varsler at dagen er på hell.

Det går oppoverbakke, og ekstra ved blir kastet i ovnen på lokomotivet. Svart røyk siger inn i kupeen, og her sitter vi og nipper til champagne, blunker til damen over bordet, skåler og ser solen ta fri for dagen.

Kimanis-bukta er virkelig vakker i den siste halvtimen før mørket tar over. Og når det er slutt på noe å se ute, dekkes bordene med en deilig, komplett middag, med kjøtt, sjømat, friske grønnsaker og nydeligste krydder. Og vin. Og mer Champagne. Og endelig – dessert og kaffe.

Det var vel slik det ble servert her, i gamle dager da amerikanske og europeiske forretningsfolk på jakt etter gummi og andre handelsvarer fartet i disse trakter.

Dagstur til Kimanis-bukta

North Borneo Railway

Et raskt glimt av et kinesisk tempel idet tog damper i vei innover i jungelen.

En tredje tur beslaglegger i timer en normal arbeidsdag, og går også til Kimanis-bukta. Men denne skjer kun i fullt dagslys. Når toget stopper i Kimanis, blir vi hentet og kjørt ut til sandstrendene. Her er det ungdommen som rår. De mest sedate slenger seg ned under solparasollene og drikker cocktails, mens de aktive hiver seg inn i en volleballkamp.

Når sola når senit – noe som for øvrig er vanskelig å oppdage på disse breddegrader, kalles det inn til BBQ-lunsj. Et langbord er elegant dekket i et telt, og det er bare å kaste seg over overflod av sjømat, salater og søte desserter.

En eksklusiv måte å reise på for å være med på en fin stranddag, tenker vi, når toget luffer tilbake, kaffen serveres og trettheten siger innover kroppen utover ettermiddagen.

Golf i regnskogen

Turen til Bongawan starter tidlig på morgen, og vi må om bord i toget allerede klokken syv. Men det er snart frokost, og det eksotiske landskapet som passerer utenfor er som godt blandet krydder på et morgenmåltid som ellers ville vært sånn passe greit.

Høyeste fjell på Borneo – Kota Kinabalu forsvinner sakte. Tanjung Aru ligger like ved foten av dette mektige fjellet. Når Kota Kinabalu er utenfor synsvidde er vi inne i jungelen, og morgensolen skyter sine stråler mellom trærne og inn i kupeen mens rumlingen av et historisk tog minner oss om at vi er på vei til det 20. og 21. århundrets sterkt voksende interesse: Golf.

Denne gangen på randen av regnskogen, ved Sør-Kinahavets kyst. Borneo Golf & Country Club er en 18 hulls bane. Her har du seks timer til rådighet for å spille på en bane fra de riktig gamle dager.

Pris for turen inkludert frokost, limonade, te og en runde på banen: RM 350. Lunsj må du selv kjøpe på golfbanen.

Langtur til Tenom

North Borneo Railway

En liten stop på en liten stasjon, slik man gjorde i hine hårde tider.

Den lengste turen med North Borneo Railway tar 11 timer, og går helt inn til Tenom. Det er buss til Beaufort, lengre inn i landet enn både Kimanis og Bongawan. Først i Beaufort starter togturen, og det vartes snart opp med lunsj. På menyen har kokken tradisjonell kost fra kolonitiden, og denne spises med fingrene.

Nå er vi på langtur i jungelen. Naturen her er mer dramatisk enn ellers på de øvrige togturene. Det er som jungelen kryper tettere og tettere inn mot det dampende toget som sliter seg oppover – og innover. Vi kjører over elven Padas, med røffe, steinete elvebredder. En stund senere møter Padas en annen elv – Pagalan, og her ligger endepunktet for denne turen, jungelbyen Tenom.

Tenom var knutepunktet hvor handel med kaffe, tobakk og jordbruksprodukter foregikk i stor stil. Vi har to og halv times opphold, før toget returnerer. Nok tid til å spasere rundt, føle fortiden og suge inn inntrykkene, ispedd å glede seg over den rike flora som særtegner jungelen.

Under disse utflukten kan du med våkne øyne kan få med deg mange inntrykk; verdens eldste palmeplantasje, dovne vannbøfler halvveis nedsunket i gjørmehull, et unikt planteliv som kun finnes i dette området, små landsbyer bygget på påler i vannkanten, blandet med lukten av en gjenoppstått arbeidshest på jernhjul som rister seg fremover på skinner.

Og med på turen kan turistene studere livet i lokomotivet, kjenne det svi brent hardved i nesa, og nyte “musikken” fra en fresende dampkjele og hylende fløyte.

Minnene strømmer på under turen med North Borneo Railway, og inntrykkene og de mange blide ansikter vi møtte underveis passerer revy.

Ei lita jenta ved elvebredden i Papar var kanskje hun som gjorde sterkest inntrykk. En liten skuespillerinne som elsket å stille opp som modell for en fremmed fotograf fra en helt annen kant av verden.

Du kan lese mer om North Borneo Railway på denne nettsiden

Liker du artikkelen om North Borneo Railway, så gi oss like på Facebook


Sjekk og bestill hotell på Borneo her

North Borneo Railway

Hotel Shangri La’s Rasa Ria Resort & Spa

Reiseliv anbefaler Shangri-La’s Rasa Ria Resort & Spa som ligger nær Kota Kinabalu på Borneo (Malaysia og tilbyr 5-stjerners fasiliteter, som blant annet egen strand og en 18-hulls golfbane. Hotellet har restaurant som serverer lunsj og middag, og er et godt alternativ for de som ønsker kort veil til gode matopplevelser og alt annet overnattingsstedet har å by på. Overnattende har mulighet til å nyte Golfers’ Terrace lokale, med asiatiske og internasjonale spesialiteter, og Kozan Teppan-yaki byr på retter fra det japanske kjøkken. Kota Kinabalu internasjonale flyplass er en 50-minutters kjøtetur unna Shangri-La’s Rasa Ria Resort & Spa. Hotellet tilbyr også sykler til utlån, slik at overnattende enkelt kan oppleve de lokale attraksjonene på to hjul. Dette er også et godt utgangspunkt for en tur med North Borneo Railway.

Du kan søke hoteller verden rundt og bestill direkte her på Reiseliv


.. ... .
Reiseliv er Norges eldste reiselivsmagasin på Internett, startet i 2000.


Rovos Rail – med Terje på skinner i sørlige Afrikarovos rail

Du vil sikkert like disse artiklene også