Hjem DestinasjonerNorden Guidet shopping i mote-Stockholm

Guidet shopping i mote-Stockholm

av Reiseliv
2013-01-25 Stockholm.jpg

28.januar braker det løs med Mercedes Benz Fashion Week og Stockholm Fashion Week. Utover det hektiske programmet frister motemetropolen med shoppingmuligheter i alle prisklasser, personlige shoppere i Nordens mest innovative kjøpesenterkonsepter og app-styrte handleruter.

 

Nedenfor har VisitSweden håndplukket en rekke shoppingdestinasjoner som garantert vil inspirere norske moteløver – og friste til en storbyferie utover våren.

Moteuker i StockholmMens Oslo Fashion Week går en usikker fremtid i møte kan våre naboer skilte med hele 2 motekonsepter som kombineres til en stor motefest i slutten av januar. Mandag 28.januar går startskuddet for Mercedes Benz Fashion Week som senere avløses av Stockholm Fashion Week. Alt som kan krype og gå av moteeliten tar denne uken turen til motemetropolen Stockholm for å snike til seg et øyekast på høstmoten fra veteraner som Tiger of Sweden, The Local Firm, Carin Wester og Cheap Monday, så vel som designet fra flere spennende nykommere. Flere av de mest anerkjente svenske designerne i dag hadde sin debut nettopp under tidligere utgaver av Stockholm Fashion Week, dermed kan man regne med å se noen av fremtidens store motenavn på catwalken også i år. Moteuken antas å tiltrekke seg flere enn 800 designere der moteeliten vil ta plass i sentrum. Hete nye motenavn kan oppdages på dedikerte visninger som «Rookies» og «Fresh». Dermed garanterer Stockholm unike opplevelser under moteuken. For de som ikke er spesielt inviterte til visninger, show og designmøter kan byen heldigvis friste med et omfattende motetilbud hva gjelder shopping, design, mote og interiør. For mer informasjon om moteukene: www.stockholmfashionweek.com og www.mercedesbenzfashionweek.se

Nordiska Kompaniet – en luksuriøs klassiker Ambisjonen om å skape et «kommersielt og kulturelt teater» lå til grunn da Josef Sachs etablerte Nordiska Kompaniet i 1902. Siden den gang har NK blitt kjent for å ligge et skritt foran, alltid først ute med et innblikk i nye trender innen mote, fritid, hjemmeinnredning og kjøkken. NKs største salgssuksess gjennom tidene kom med introduksjon av Barbie-dukken allerede i 1962, og med sine 9,5 millioner årlige besøkende har NK i Stockholm blitt en velkjent institusjon for all verdens fashionistaer.

Besøker man Sveriges svar på Harrods, er personlig veiledning og høy servicegrad gjennomgående for shoppingopplevelsen. Her kan man søke tilflukt i Rosenrommet, en privat lounge som byr på personlig shoppinghjelp, skjønnhetsbehandlinger og couture fra designere som Lars Wallin, Fadi el Khoury og Malinda Damgaard. Kunder nyter godt av både duftkonsultasjoner, innredningskonsultasjoner, skredderi og NKs anerkjente konditori med egen håndlaget sjokolade. NK Saluhall, et av Stockholms fremste matkonsepter, har funnet seg godt til rette, og shoppingentusiastene kan også ta et pust i bakken på handlesenterets egen Champagnebar som ligger i tilknytning til den sjarmerende Lysgården.

På Nordiska Kompaniet strekker shoppingmulighetene seg fra skandinaviske designere som Acne, Bruuns Bazar, Day Birger et Mikkelsen via internasjonale storfavoritter som Hermès, Hunkydory, Marc by Marc Jacobs, MaxMara, til egenutviklede butikkonsepter som NK Trend, NK Studio og NK Boutique. For mer informasjon: www.nk.se/stockholm

SoFo – chic bohem og vintageBydelen SoFo, et shoppingkvartal i trendy Södermalm, er destinasjonen for de som er ute etter vintageperler og design i et sjarmerende miljø. Her finnes et vell av designprodukter, mote, smykker og interiør fra mer lommebokvennlige butikker, samt sjarmerende små cafeer og restauranter. I skattekamrene til Beyond Retro, Old Touch, Tjallamalla, Grandpa, Fifth Avenue Shoe Repair, Lisa Larsson og Sivletto finner man nøye håndplukkede klær og sko fra 30- til 70-tallet. SoFo er dermed som skapt for den trendy bohemen både hva gjelder shopping og uteliv. I bydelen som fokuserer på slow-living finner man små sjarmerende cafeer og restauranter der man kan ta livet med ro eller ta et pust i bakken mellom butikkene. For mer informasjon: www.sofo-stockholm.se

PUB – unikt og edgy motemekkaPUB, Stockholms eldste varehus, ble grunnlagt allerede i 1882 og har lenge ligget motemessig i forkant av trender, stiler og inspirasjon. Historien forteller at filmstjernen og stilikonet Greta Garbo innledet sin karriere ved å medvirke i varehusets reklamefilmer før hun flagget ut til Hollywood. Siden den tid har PUBs ambisjon vært å skape en blanding av unik mote og edgy design – og samtidig utmerke seg som Stockholms mest personlige varehus. PUB har et sterkt fokus på svenske og skandinaviske merker, og var først ute med mange av de i dag internasjonalt etablerte svenske merkene. Her kan moteløver sikre seg skatter fra velkjente merker som Tiger of Sweden og Gant til nyere navn som Rodebjer, Hope og Minimarket. PUB retter seg også spesifikt mot de interiørinteresserte, med to av de øverste etasjene i varehuset tilegnet design, hjemmeinnredning og tekstiler. Her kan man ta et dypdykk inn i ulike innredningsstiler fra merkevarer som ikke er like tilgjengelige hjemme i Norge. R.O.O.M., Himla, Housedoctor, Systrarna Voltaire og Lexington byr på det nyeste av interiørtrender og design. For mer informasjon: www.pub.se

MOOD – sanselig motemetropolMOOD Stockholm åpnet dørene i mars 2012, og ble med dette den første nye handelsdestinasjonen i den svenske hovedstaden på 20 år. MOOD kombinerer internasjonal mote og et bredt shoppingutvalg med gastronomi fra stjernekokker og unik arkitektur. Den innovative shoppingdestinasjonen lokker sine kunder med konseptet «Beyond Shopping»; en egen bydel under tak. MOOD beskrives som «Fifth Avenue møter Meetpacking District» og må oppleves med alle sansene. Varehuset er delt inn i tre ulike soner med ulike lukter, lyder, belysning, interaktive kunstverk, samt en egen 250 m2 stor hage med bikuber. I sonen «Desire» møtes besøkende av et sobert, svalt miljø fylt med nøye utvalgte og eksklusive produkter fra premium merkevarer. I sonen «Wishing» finner shopperne trendy merkevarer med et røffere og mer urbant design, og i «Everyday» kan man unne seg eksklusive men rimeligere merkevarer. MOOD har mer enn 60 butikker fordelt på tre butikkplan, hvor kundene har tilgang til merker som Alessi, Best of Brands, G-Star Raw, Napapijri, Posh Living, Rodebjer, Club Monaco, Royal Copenhagen Stockholm og Scotch & Soda. MOOD sørger også for et konstant nyskapende vareutvalg ved å reservere et fåtall lokaler til midlertidige pop-up butikker for mindre, uavhengige merkevarer.Tre av Sveriges mest anerkjente kokker, Kristofer Sandström, Melker Andersson og Henrik Norström driver hver sin restaurant hos MOOD. Hos Boqueria, Vigårda og EAT er besøkende garantert en liten fot i bakken kombinert sanselige, gastronomiske opplevelser. MOOD Stockholm er også først ut i Skandinavia med å tilby en verdensledende concierge-tjeneste som sikrer alt fra spa-behandlinger, personlig trener eller leksehjelp til barna. For mer informasjon: www.moodstockholm.seBiblioteksgatan – app-solutt skreddersømBiblioteksgatan er Stockholms motemekka for de som ønsker en pustepause i frisk luft mellom slagene. Shoppingdistriktet består av flere gater, og tilbyr både svenske og internasjonale merkevarer i alle prisklasser. Området, som har fått navnet sitt etter Kungliga biblioteket like i nærheten, setter fokus på nytelse og slow shopping. Her skal kundene nyte en behagelig atmosfære i det populære handledistriktet. Denne sesongen introduserer Biblioteksgatan også sin egen app med skreddersydde shoppingruter for de som ønsker en enda enklere og mer behagelig handletur. Ved hjelp av mobilen får du tilgang på ruter som «The Sporty Trek», «The Scandinavian Designer Tour» og «The Beauty & Accessories Promenade». Biblioteksgatan er mest kjent for å huse unike og eksklusive merker og designere som Marc by Marc Jacobs, Burberry, Ralph Lauren, Byredo, Whyred, BLK Denim, Malene Birger, Karen Millen, Cos, Rodebjer, Swarovski, Kiehls og Louis Vuitton. For mer informasjon: www.bibliotekstan.se

Åhléns City – alt under ett takÅhléns ble grunnlagt allerede i 1899 og er i dag Sveriges ledende varehuskjede. Mer enn 13 millioner årlige besøkende bekrefter Åhléns City som Stockholms mest besøkte destinasjon etter Sentralstasjonen. Varehuset rommer nærmere tusen varemerker fordelt på 25 000 kvadratmeter, og sammen skaper disse et omfattende tilbud av mote, skjønnhet og innredning. Åhléns City kan skilte med den største skjønnhetsavdelingen i Norden og Stockholms mest omfattende utvalg av skandinavisk design. Varehuset strekker seg langt for å tilrettelegge shoppingopplevelsen for sine gjester, og byr på en rekke attraktive tjenester som kostnadsfrie personal shoppers, familielounge for et lite pust i bakken, neglebar og spa. Blant det enorme utvalget av merkevarer finner man eksklusive designfavoritter som Chanel, Maison Martin Margiela, Marc by Marc Jacobs og Dolce & Gabbana. De mer prisbevisste shopperne kan glede seg over populære merker som Cheap Monday, Mango, Desigual og Oasis. Åhléns City byr dermed på noe for alle under ett tak, om man er en kresen fashionista, prisbevisst moteløve, sporty trendsetter eller shoppingglad småbarnsfamilie. For mer informasjon: www.ahlens.se/city/stockholm

Du vil sikkert like disse artiklene også