Nå kan du kjøpe butikkvin i din lokale nærbutikk om det er Norgesgruppen, Rema eller Coop. First Cape 4,7 % er en ny serie vin som norske forbrukere nå kan kjøpe i matbutikkene. Det blir enklere å handle inn vin på vei til hytta eller casmpingplassen.
First Cape 4.7 % vinen blir den største nyheten innen alkoholholdige drikker i butikk siden ferdigdrinker ble lansert i 2004. I første omgang er vinen tilgjengelig i følgende matkjeder: Meny, Ultra/Centra, Eurospar, Spar, Extra, Mega, Obs, SmartClub, Rema og Bunnpris.
– Vi er svært fornøyde med å introdusere en ny type vin som er spesialutviklet for den norske dagligvarebutikken. Produktet er helt unikt; forbrukerne kan for første gang kjøpe en god vin i vanlige matbutikker, sier Jan Bodd, mannen bak selskapet som importerer vinen til Norge, Scandza Drikker.
Ønsker vin i butikk velkommen
Bodd tror nordmenn er klare for vin i butikk. Nordmenns interesse for vin er stadig økende og vi velger oftere vin til mat eller hygge i sosiale sammenhenger.
I en fersk undersøkelse fra AC Nielsen svarer 7 av 10 nordmenn at de er positive til vin med alkoholstyrke 4.7 % i butikk. Halvparten svarer at de vil kjøpe vin med 4.7 % alkohol dersom den selges i nærbutikken. (6 av 10 kvinner 4 av 10 menn).
– Nordmenn drikker mer vin på bekostning av øl og andre alkoholdrikker. Vi tror at markedet for vin vil fortsette å øke i årene som kommer. Polet stenger tidlig og er heller ikke like tilgjengelig som nærbutikken. Jeg er overbeviste om at kundene vil sette pris på å kunne velge vin i vanlige butikker i en travel hverdag, sier Bodd.
Er dette ekte vin?
First Cape 4.7 % smaker vin, ser ut som vin og er laget av vin. Sammenliknet med vin på polet, har butikkvinen betydelig lavere alkoholprosent. Teknikken som er benyttet for å få til dette er et resultat av mange års forskning, og er en patentert prosess. Resultatet er en lett og frisk vintype med fruktig ettersmak.
Populært produkt
First Cape er det tredje største vinmerket i England. I England får du allerede i dag kjøpt alle typer alkohol i dagligvarebutikken, og her står viner med alkoholstyrke rundt 4-5 % nå for 5 % av den totale vinomsetningen. First Cape har drevet denne utviklingen og lettere viner står for 1/3 av First Capes totale merkeomsetning. I England omsetter First Cape 4.7 % viner for over 20 millioner pund i året. Innen musserende viner står de lettere variantene for hele 87 % av omsettingen. First Cape Sparkling er det tolvte mestselgende musserende vinen i England.
– At produktet har blitt så populært i England sier noe om kvaliteten. Vi tror derfor at vin i butikk kommer til å falle i smak hos oss nordmenn, både på grunn av smaken, men også fordi den på mange måter er et lettere valg, sier Bodd.
Ny måte å produsere vin
First Cape baserer seg på ny teknologi og mange års forskning og eksperimentering. Resultatet er en smak tilsvarende smaken på samme vin med høyere alkohol, dog uten den fylden som høy alkoholprosent gir til smaken. Ingen andre aktører er i dag i nærheten av dette. Forskningen har ført frem til at vinen som nå selges er av en helt annen kvalitet enn tidligere forsøk og for eksempel alkoholfri vin.
Resultatet er en vin som fortsatt holder høy vinstandard, men med lavere alkoholinnhold og dessuten også betydelig færre kalorier enn tradisjonell vin. First Cape lanserer i første omgang musserende, hvit og rosé.