Hjem DestinasjonerNordenFærøyene Øyhopping i Nordsjøen

Øyhopping i Nordsjøen

av Per Henriksen
Island Øyhopping Nordsjøen 0704 Hoved

Tidlig en morgen, ved frokostbordet om bord på cruiseskipet Norrøna oppdaget jeg noe vakkert.

Biltur på ukjente veierØyhopping i Nordsjøen 2006-03-15Tidlig en morgen, ved frokostbordet om bord på cruiseskipet Norrøna oppdaget jeg noe vakkert: Innfarten til Færøyene, etter overfarten fra Island. Det hele begynte i Bergen, videre over Nordsjøen til Eskifjörður på Island. Nå gikk det sørover igjen, og de høye grønne øyene reiste seg opp av havet på styrbord side. Første landkjenning kom som en overraskende vegg like utenfor glassrutene da jeg skulle bite i den første brødskiven.

– På loffen i Nordsjøen tenkte jeg. Spennende. Ja, riktig spennende, men egentlig en eksklusiv cruise for sjel og kropp. Når du er “innestengt” i et skip, blir det en slags frihet fra hverdag, krav og hastverk. Mobildekningen forsvant straks Hellesøy lå passe akterut og kjølvannet ble kraftigere av større fart.Dagene fremover skulle leves på Nordsjøen, Island, Færøyene og Shetland. Og Danmark også, om jeg hadde valgt en lengre rute. Men det får bli neste gang. Nå frydet gutten seg over å oppleve Færøyene som i mange år hadde stått som ett av målene i livet.Sterke islandske minnerMen minnene fra Island kjørte parallelt i hodet med nyssgjerrigheten over denne dagens nye erfaringer.Så la oss gå igjennom Island først. I kunsten heter det retroperspektivt. I reisesjargong kaller vi det heller tilbakeblikk, eller gode minner.Med 4×4 – også et faguttrykk for en bil som har trekkraft på alle fire hjulene, hadde jeg reist rundt på Island, sett grønne daler, månelandskap, badet i varme kilder, måpe over geishier som blåser hete fra jordens indre, og et skiftende vær som ingen lysmester på all verdens teatre kan etterligne.Nå er det like dumt å tro at man må ha 4×4 for å kjøre rundt på Island, like latterlig som at tyskere “må ha” sånne biler når de skal til Nordkapp. Myter knekkes så fort du kommer i land, også at det ikke finnes trær på Island. Bebyggelsen er stort sett beskyttet av trær, riktignok importert og plantet, men de er der.

Og sterke inntrykk…Naturen på sin side har vist sine kraftige krefter og lagt landskap for øvrig trefritt. Bare en halvmeter høyt vierkratt har værgudene tillatt å gro i det islandske naturlandskapet.

Myten om saueballer på tallerken blir også fort knust. Island er full av god mat, selv den mest kulinarisk kresne må ha problemer med å finne islandske kjøkken kritikkverdig. Smalahoved er jo heller ikke hverdagskost her hjemme i gamlelandet.En rundtur på Island med bil er en rundtur med skiftende inntrykk – sterke inntrykk. Plutselig er du inne i et landskap av golde vulkanske rester, så enorme morener, og en bondegård beskjedent gjemt i en grønn dal. Små flokker med islandshester, sauer og geiter, gir liv til inntrykket.Så faller tankene tilbake på Myvatn, en stor innsjø som ligger i et flatt steppelandskap med fjell i det fjerne, som en ramme av kulisser. Vortelandskapet, skapt av lava med små og store skarpe steiner farer gjennom hodet. Svarte som bare vulkansk fjell kan bli, og somme steder hele sletter med sprekker i fjellet lik en ovnsbakt kake. Foran oss ser vi høye dampsøyler i det fjerne. Færøyenes grønne bakkerMinnene fra en rundtur på Island er mange. De slipper ikke tankene. Selv om Færøyenes grønne bakker glir forbi vinduet der ute, tidlig denne morgen under min cruise-reise i Nordsjøen. Om et par timer nå, så har jeg satt føttene på færøysk jord for første gang. Cruise, tenker jeg, har alltid stått for meg at hører sydhavet til, der palmene gror.

Så går det opp for meg at cruise i Nordsjøen er mer eksotisk og spennende enn hva det er mulig å forestille seg – før det er opplevd.Dagene på Island er en egen “pakke” i minnene. Nå skal jeg snart i land på Færøyene, oppfylle drømmen som har ligget i meg hele livet. I mellomtiden veksler jeg mellom å nyte utsikten fra styrbord og babord side. Norrøna glir sakte mellom øyene, og det færøyske landskapet reiser seg opp av havet på begge sider.Det er kanskje stygt å si det, men hverdagen, trivialitetene er langt borte, lagt igjen hjemme. Nå er det bare himmelrike som råder injne i kroppen.

Bil/Båtpakke Island/Færøyene: Smyril Line har Islandspakke om sommeren med 7 netter på Island, 4 netter om bord og 3 netter på Færøyene. En annen løsning er Iceladir til Reykjavik og Norrøna tilbake, eller motsatt. Dette kan eksempelvis gjøres på én uke. Leiebil på Island koster ca 800,- kroner per døgn, eller 2700.- for egen bil om bord på skipet.Riktig lang øyhopping: En utvidet mulighet er videre til Færøyene og Shetland med Smyril Line, og deretter til Orkenøyene og Aberdeen i Skottland med North Link.

Med andre ord: Du kan dra på biltur rundt i Nordsjøen….

Norrøna er et nytt skip som drives av rederiet Smyril Line, levert 2003: Dette er moderne og komfortablet og går stabilt gjennom all slags vær i Nordsjøen. Smyril betyr på færøysk dvergfalk.

Du vil sikkert like disse artiklene også