Hjem DestinasjonerNorden Slik gjør du bilen ferieklar

Slik gjør du bilen ferieklar

av Reiseliv
2013-07-01 Feriebilen.jpg

Feil lufttrykk, slitte dekk eller en liten skade på hjulene kan fort føre til at ferieturen ender i bilhavari langs motorveien. Her er tipsene for deg som skal bruke bilen i ferien.

Ifølge Statistisk sentralbyrå reiser 2,8 millioner nordmenn på ferie i løpet av de neste månedene. Bil er fortsatt den transportformen som er mest brukt på overnattingsreisene våre i sommerkvartalet i Norge. Mange nordmenn reiser også til Sverige eller Danmark eller videre rundt i Europa, og de kjører dit de skal.

– Du får ikke ting på tilbud dersom du havarerer langs Autobahn eller en annen motorvei i utlandet. Derfor er det lurt å ta en grundig sjekk av bilen før du legger ut på langtur, sier Torleiv Haukenes, produktsjef i Dekkmann.

Pakk bilen riktig!

Det er særlig viktig å sørge for å ha høyt nok lufttrykk i dekkene når du laster bilen full av bagasje og ferieklare passasjerer. Kjøreegenskapene på en fullastet feriepakket bil er også annerledes enn om du kjører alene.

– I kritiske situasjoner som en bråbrems vil du merke at bremselengden er mye lengre. Dette gjelder særlig for bremsing på våt vei. Du bør pakke lette ting på taket og tunge ting lavt i bilen for å påvirke kjøreegenskapene minst mulig. Dersom du kjører fullastet inn i en sving kan også veigrepet blir dårligere, advarer Haukenes.

Bilen kan være en bakteriebombe

Drar du på biltur med barn, bør du dessuten være ekstra oppmerksom på inneklimaet i bilen. En rens av airconditionanlegget fjerner soppsporer og bakterier som kan gi helseplager.

– Inneklimaet i en bil kan fort være mye verre enn det som er tillatt i norske skoler. Mange tenker ikke på dette før de drar ut på langtur, sier Haukenes.

Sjekk for småskader

Med full bil kan små skader på bildekket plutselig føre til at dekket eksploderer. Det kan bli fatalt.

– En liten skade påført tidligere kan være en latent bombe når bilen blir tung. Antakelig kunne du ha kjørt på et slikt dekk i flere måneder dersom det bare var deg i bilen, men med en fullastet bil er situasjonen en helt annen. Hvis et dekk eksploderer på europeiske motorveier, der hastigheten som regel er langt høyere enn her hjemme, kan det få svært katastrofale følger.

Som regel fører riktignok lavt lufttrykk ”bare” til punktering – og mye irritasjon. Mange oppdager da at de ikke har verktøy som passer eller utstyr som fungerer. Det kan fort bli en dyrekjøpt erfaring.

– En fransk turist kjørte på utslitte dekk og havarerte i Alta for en tid tilbake. Han kjørte på meget sjeldne dekk og endte opp med bestille nye dekk med flyfrakt. Regningen kom på 50 000 kroner, forteller Haukenes.

Han oppfordrer alle til å sjekke at de har nødvendig utstyr i bilen samt de nødvendige forsikringer og medlemskap, og hva disse dekker.

– Har du med deg reservedekk bør du sjekke lufttrykket i dekket før du reiser. Det hjelper lite hvis også reservedekket er flatt.

Du vil sikkert like disse artiklene også