Jul og nyttårshelg er også ferietid, gjerne i et varmere land hvor ferietempoet øker og nattelivet
varer til soloppgang. Gøy er det, og grenser overskrides, og vel så det.
Facebook er fin å fortelle alle hjemme i vinterkulda at du har det virkelig
moro. Det skal du være forsiktig med, sier Medietilsynet.
Hovedbildet til denne artikkelen er et typisk eksempel på bilde du ikke skal legge ut på blant annet Facebook uten videre. En het situasjon for et dansende par på en nattklubb et sted langt der ute i verden, men du må faktisk spørre før du skryter av feststemningen til dem der hjemme.
Enten du kjenner de dansende eller ikke, kan det være mange årsaker til at de kanskje sier nei.
Medietilsynets har gjort en undersøkelse om kritisk medieforståelse i befolkningen, og denne tar blant annet for seg kunnskap om digitale verktøy, publisering av bilder, ulovlige ytringer og ulovlig reklame.
Det henvises til at det faktisk finnes klare lover som setter grenser for deling av bilder på blant annet sosiale medier som Facebook, Instagram, Snapchat osv. Feriebilder ingen unntak.
Folk flest vet ikke reglene for å dele bilder på Facebook
I undersøkelsen svarer tre av fire nordmenn (76 prosent) at de er usikre på reglene for opphavsrett og bildedeling på Facebook. De færreste vet for eksempel om det er lov å publisere tilfeldige bilder de finner på nett på egen Facebook-side.
– Når du skal publisere eller dele bilder eller film må du forholde deg både til personopplysningsloven og åndsverkloven. Det betyr at du dersom du har tatt et bilde du ønsker å publisere, må du spørre dem som er på bildet om det er greit. Før du publiserer et bilde du finner på nett må fotografen eller bildebyrået forespørres. Du har også selv et ansvar for å vurdere om det er etisk riktig å videreformidle bildene eller filmene du ønsker å publisere, sier Velsand.
De eldste kan minst om personverninnstillinger
Undersøkelsen kartlegger også nordmenns vurdering av egen evne til å løse ulike oppgaver på nett. Blant de spurte svarer én av fire (38 prosent) at de ikke klarer å hjelpe en venn med å endre brukerinnstillingene på Facebook. For befolkningen over 60 år gjelder dette enda flere, nemlig sju av ti (71 prosent).
– Vi vet at folk deler mye fra livet sitt via sosiale medier, men det er nok mange som ikke er bevisste på om de har åpen eller lukket profil eller hvem som har tilgang til det de legger ut. Det kan være lurt å gjøre seg kjent med personverninnstillingene og ha et bevisst forhold til eget personvern på nett, sier Velsand.
Resultater fra undersøkelsen
• Tre av fire
er usikre på reglene knyttet til bildedeling og opphavsrett.
• 62 prosent sier de kan hjelpe en venn med å endre personverninnstillinger på
Facebook. Det er langt flere under 30 år (86 prosent) som oppgir å klare dette
enn blant dem over 60 år (29 prosent)
• 47 prosent oppgir at de ikke kan hjelpe en venn med å overføre informasjon
fra gammel til ny smarttelefon
Om undersøkelsen
Resultatene i denne rapporten er en del av en større befolkningsundersøkelse om kritisk medieforståelse som Medietilsynet har utarbeidet og gjennomført i samarbeid med Kantar Media og medieforskere ved Universitetet i Bergen
• Hovedmålet med undersøkelsen er å etablere et rammeverk med gode måleparametere for å kunne si noe om utviklingen i befolkningens kritiske medieforståelse over tid
• Feltperiode: 5. mars til og med 18. mars 2019
• Antall intervjuer: 1 363
• Universet for undersøkelsene er befolkningen i Norge fra 15 år og oppover
FERIEBILDER:
GODE TIPS HVORDAN DU BLIR EN BEDRE FOTOGRAF
BEDRE FERIEBILDER OG MOTIVER MED FREKKERE FOTO
Bedre feriebilder kanskje? De kan være så utrolig kjedelige. Særlig for den som tvinges til å se på bilder fra en ferie de selv ikke var med på. Du og feriebildene er som myrsnipa, du synes de er så fine! Og fulle av mange minner.
IKKE ALLE FERIEBILDER EGNER SEG PÅ FACEBOOK
Ferietempoet øker og nattelivet varer til soloppgang. Gøy er det, og grenser overskrides, og vel så det. Facebook er fin å fortelle alle hjemme i vinterkulda at du har det virkelig moro. Det skal du være forsiktig med, sier Medietilsynet.