Snøscootersafari under Polarsirkelens vakre vinterlys. Det er på en slik tur du trår på terskelen til den arktiske verden. Og overnatter på fjellgården Sæterstad som både yster ost og tilbereder røye. Dette smaker godt etter noen timer på setet til en Lynx XTrim 600.
Dagen starter med planlegging. Sånn man alltid gjør – eller i hvert fall bør gjøre – når man skal ut på tur i ukjent terreng, og kanskje med ukjent kjøredoning.
Arrangøren av snøscooterturen med overnatting på fjellgården er selskapet Naturlige Helgeland med base i Mosjøen.
Guiden holder et lynkurs i hvordan man skal kjøre snøscooter, både for å ha det behagelig og ikke minst alt som har med sikkerhet å gjøre. Så gjelder det å huske dette. For, av egen erfaring, så glir sånt lett ut av hodet når snøscooteren først er startet opp og vi glir over ville, hvite vidder. Da er alt så vakkert og frydefullt.
Det påpekes at sikkerhet er alt på denne turen som vi skal ut på. Ingen ego utskeielser. Scooterne er lettkjørte og enkle å håndtere. Spesielt når vi følger guiden, så er turen egentlig bare å nyte!
Den fulle bekledningen for snøscooterkjøring tar ofte litt tid å få på. For min del tukler jeg litt her og der med både sko og hjelm.
Nå har vi fått tildelt helt nytt tipp topp utstyr og dresser i Goretex. Det er bare å hoppe rett inn i støvlene og dressen, dra opp glidelåsen og spenne reima i hjelmen med visir, så er det tut og kjør…
Dressen sitter perfekt og skjuler greit de tilårskomne kiloene på kroppen. Jeg føler meg 20 år yngre, og «fit for fight» gjennom merkede løyper på veien til Sæterstad gård.
Arrangøren anbefaler å stille med ullundertøy, ullsokker, tykk ullgenser og ellers behagelig bekledning før scooterdressen trekkes på. Og lydig som jeg er, så er underbekledningen på plass. Også sertifikatet er med i den ene baggen som skal med på turen. Uten sertifikat B som er utstedt før 2006, så blir det ingen snøscootertur. Det har guiden allerede påpekt, og legger til at så lenge kunden har trafikalt grunnkurs og fylt 16 vil de kunne «øvelseskjøre» med gul vest sammen med guider. Jeg kan jo tilføye at førerkortklasse S for den som har fylt 16 år også gir rett til å kjøre snøscooter.
Og dessuten blir det understreket: alkohol og snøscooter hører ikke sammen. Samme regel her, sånn som vi kjenner fra bilens og motorsykkelens verden.
Jeg nevnte innledningsvis Lynx XTrim 600. Det er navnet på dagens utvalgte snøscooter. Slike kjøretøyer er ikke alltid vel ansett ute i naturen, blant annet på grunn av støy og forurensning. Debattene rundt nye scooterløyper kan gå høyt. Og verre kritikk blir det når det kjøres utenfor løyper. Denne snøscooteren – eller skuter som det ofte skrives – har firetakts motor og bruker lite drivstoff og lukter knapt avgass. Med andre ord mer miljøvennlig enn mange som ellers feier rundt på vidder og fjell. Vi tror arrangøren på dette.
Det beste av alt – de går nesten lydløst!
Endelig setter kolonnen i gang. Vi skal ta én vei fra startpunktet Sjåmoen 12 kilometer østenfor Mosjøen, og så kjøre videre østover i fjellet mot svenskegrensa. På tilbaketuren er planen å ta en annen vei, for å oppleve et litt annet terreng.
Flere flotte plasser er det en stopp, for å nyte utsikten, og å ta bilder. Når tiden er inne, lager vi en lunsj i det fri. Naturlige Helgeland serverer ofte bålmat på sine turer, og gjerne souvas. Det er røkt og skavet reinsdyrkjøtt som stekes og legges i pitabrød med salat og tyttebærrømme. Reinsdyrkjøttet kommer fra en lokal leverandør og har ikke vært utenfor regionen.
Så kan vi velge kaffe, te eller kakao som serveres med kjeks eller tursjokolade. Noen har tatt med seg eget drikke og snacks for å sikre seg sin egen smak også.
Nå, hva var det guiden fortalte om å kjøre snøscooter? Jo, for det første at det er lett å gjøre feil, særlig hvis man skal være litt bråkjekk og hastigheten blir urimelig høy. Steiner kan ligge millimetre under snøen, og snøskavler kan komme brått. Flere hundre kilo snøscooter over seg er ikke alltid like greit.
Vi må helst unngå å vinkle scooterturene, noe som er farlig og komplisert. Scooterne Naturlige Helgeland drar ut på tur med er av det lette slaget, på 250 kg og håndteres enkelt. Valget er nøye vurdert av hensyn til komfort og sikkerhet påpeker guiden. Følger vi hans tempo, kan alle kan følge med.
Vi kjører gjennom skogkledd terreng og furutrærne blir mer og mer spredde til vi er over tregrensen og landskapet åpner seg opp. Vi skal over Jamtfjellet som kan gi oss en liten utfordring, men været er nydelig og guiden ber oss om å gi gass opp den bratteste passasjen.
Vel oppe kjenner vi adrenalinet og får betalt med en nydelig utsikt til Røssvatn og Sverige i øst, og Helgelandskysten og De syv søstre i vest. Norge er på sitt absolutt smaleste her og faktisk kan vi se tvers gjennom landet vårt. Derfor kalles turene «Norge på tvers», idet guiden tar gruppa med på en svipptur til svenskegrensen, før nesa vender hjemover igjen den andre dagen under turen.
Over Røssvatnet, som i 1950 ble Norges nest største innsjø på grunn av oppdemning, gir noen historiske følelser om hva som skjuler seg der nede i dypet, 60-70 meter under isen. Her ligger det opp mot 20 gårdsbruk som forsvant etter hvert som vannet steg. Demningen ble bygget for at innsjøen skulle bli hovedmagasin for kraftstasjonene Øvre Røssåga og Nedre Røssåga. Behovet for mye kraft til industriutviklingen i Mosjøen og Mo i Rana gjorde store inngrep i naturen og folks bosetting.
Vi passerer også Røssvassholmen som ligger i søndre del av Røssvatnet, og som ble Norges nest største innlandsøy ved oppdemningen. Man kjenner litt på frihetsfølelsen og det er deilig å kunne gi litt mer gass her ute på den flate isen.
«Whiteout» som det heter, er velkjent under snøscooterturer! Det er når man plutselig mister oversikten over hva som er himmel og hva som er fast grunn. Snøen som ligger i terrenget blir som et uklart teppe, og det er uklart hva som er bakke opp, eller bakke ned, om det er skavler eller store steiner foran i løypa. Det er lysforholdene som skaper denne virkningen. Kun en ting å gjøre; kjøre sakte og forsiktig. Jeg tenker over hva erfarne scooterkjørere forteller, at det hender de går av og kaster en snøball foran seg for å finne fast grunn. Guiden forsikrer at whiteout sjelden er et problem i skogslandskapet under denne turen. Men litt tåke eller whiteout kan oppleves over Jamtfjellet. Da er det godt å komme i lavlandet og under tåka igjen. Følelsen blir da helt spesiell med å være tilbake i sola. En god følelse av stor mestring.
Turen nærmer seg Sæterstad gård og både mave og munn begynner å kjenne smaken av en god middag. Kanskje blir det røye? Gården ble satt opp i begynnelsen av forrige århundre, og er i dag en økologisk fjellgård i Hattfjelldal. For øvrig ikke langt over til Sverige. Fjellgården har geiter, fiskefjøs, eget mikrokraftverk og saltgrotte.
Saltgrotta som ligger i gårdens miljøhus, har en generator som blåser saltstøv inn i rommet. For den som har luftveisplager, astma, allergi og noen andre lidelser, kan i løpet av en times behandling kjenne en utrolig positiv effekt.
Det er i Miljøhuset vi skal overnatte, hvor det er tilgang til badstu, jacuzzi og utsikt til masse flott norsk natur!
Gården foredler geitmelk til ost, kjøttet blir til spekemat og røya til prisbelønnet rakfisk.
Her er kveldens måltid tilberedt av egenproduserte råvarer. Det er lovet rakfisk til forrett, helstekt kjelår eller kanskje varmrøkt røye som hovedrett. Moltekrem med krumkake til dessert. Inn fra snødekt landskap og gjennom bjørkeskog og vierkratt, fremstår lengselen etter middagen som en virkelighetens fata morgana.
Det blir en god natts søvn etter en slik dag!
Frokostbordet er dekt med rakfisk, varmrøkt røy, speket røye, spekeskinke av kje, postei av kje spekepølse av kje. Alt er ferske råvarer. Og som stadig flere ønsker seg, det er helt ureist!
I den populære NRK-serien «Der ingen skulle tru at nokon kunne bu» er Sæterstad gård med i en av episodene.
Dette var snøscooterturen under Polarsirkelens vakre vinterlys, fra morgenstemning til solnedgang og mørke, og en flom av fargerikt nordlys. Todagersturen ender der den begynte, ved Sjåmoen, et av Mosjøens store utfartsområder vinterstid. Herfra går det lysløyper og flere turløyper kjøres opp flere ganger i uken. Det er også en lokal alpinbakke og hundkjøreløype i samme område. Området er kjent for å være svært snøsikkert.
Det er flere aktuelle turmål fra parkeringsplassen på Sjåmoen, 15 minutter fra Mosjøen;
Nilsmosætra er et populært turmål, likeså Kalvmoneset og Røde Kors-hytta. Et annet utgangspunkt for skiturer er Herringen, 25 minutter fra Mosjøen.
På Helgeland er det flust med overnattingsmuligheter, sommer og vinter. I og nær startpunktet for snøscooterturen vil du finne overnattingsmuligheter på Visit Helgeland.
Så en liten appendiks til slutt: Selve Polarsirkelen, som ligger 150 kilometer lenger nord for der todagersturen med snøscooterturen går, oppe ved Svartisen, vandrer 14 meter nordover hvert år. Men denne forflytningen skjer ikke til evig tid. Om 13 000 år rusler den sørover igjen, for på nytt å ende opp ved dagens Polarsirkelsenteret.
Snøscootersafari under Polarsirkelens vakre vinterlys – Liker du artikkelen?
Hei, hei! Hvordan få nyttige reisetips?
Husk å melde deg på Reiselivs Temamelding så du får tilsendt mange nyttige tips om å reise. Bestill her |
Har du skrivekløe?
Les her hva du kan gjøre med det. Du inviteres til å skrive din artikkel her på Reiseliv under Din Reiseartikkel |
Lik og del
Del artikkelen på dine sosiale medier, gled venner, kjent og bli kjent med noen. Klikk på ikonene under: |
Kontakt oss
Har du kommentar til artikkelen, mer informasjon eller ønsker kontakt med Reiseliv, send inn skjema: