Bærekraftig bilferie i Douro, verdens vakreste dal

by Linn Krogh Hansen
Bærekraftig bilferie i Douro

Bærekraftig bilferie i Douro, verdens vakreste dal. Denne dalen i Portugal sies å være en av de vakreste daler i verden.  Og det er her det lages kork til vinflasker og isolasjon til raketter. Nå også som interiør i biler. Vil du oppleve dalen i eget tempo, er en liten leiebil med kork et godt tips.

Elven Douro slynger seg nesten 900 kilometer gjennom Spania og Portugal, før den renner ut i Atlanterhavet ved havnebyen Porto. Dourodalen, med sine bratte og frodige skråninger, omtales av mange som et av verdens vakreste områder, og det det er lett å forstå hvorfor.

Det karakteristiske terrassejordbruket som preger deler av Sørøst-Asia, dominerer også landskapet i denne delen av Portugal. Men her er det vinrankene som er mest framtredende.

Porto og Dourodalen er først og fremst portvinens hjemområde, men Dourodalen er også kjent for sine utmerkede rød- og hvitviner.

Rabelobåter (i forgrunnen og hovedmotivet over) er en tradisjonell portugisisk lastebåt i tre som er brukt i århundrer til å frakte mennesker, varer, kork og vin langs Douro-elven. Foto: Another Simon

Bærekraftig bilferie i Douro

Veien Estrada Nacional 222 ble i 2015 kåret til «verdens beste vei», ifølge Avis Driving Index.

Motorveikvaliteten er ikke det vi snakker om her, men opplevelsesfaktoren. Med 93 svinger på 27 kilometer slynger veien seg gjennom den Unesco-vernede Dourodalen.

Stilleflytende og mektig er elven livsnerven til små samfunn som klamrer seg til åskammene på hver side.

De fleste som besøker Dourodalen velger å reise vannveien, og da som regel med en av de store cruisebåtene. Utvilsomt behagelig å nyte dalen fra en luksuriøs cruisebåt som glir sakte oppover eleven.

Men du går da glipp av friheten til å utforske dalen i eget tempo.

Fordelen med egen bil

Å kjøre egen bil har derfor sine klare fordeler. Vi oppdager snart også fordelen ved ha en liten sporty bil, i dette tilfellet Mazda MX-30, en elektrisk kompakt-SUV når vi skal utforske Durodalen fra landeveien.

–  Er det virkelig meningen at man skal kunne kjøre her, spør min kollega, som har test av biler som levevei.

Vi har snirklet oss inn i en av de mange små landsbyene høyt over Douroelven. Nå ser det ut til at veien videre er litt i smaleste laget. En liten bil står imidlertid parkert i innkjørselen til en av hagene, og gir oss håp. Vår bil er ikke større enn bilen i innkjørselen, og biltestkolleagen ser muligheten der vi andre ville gitt opp og rygget pent og pyntelig tilbake.


Sakte, men sikkert smyger vi oss gjennom de trange gatene med brostein og idylliske grønne hager, før vi ender ut på en vei som er bred nok til to møtende biler i bredden. Herfra følger vi kartet tilbake til Estrada Nacional 222.

Vi ser helt klart fordelen av å ha en liten bil når man vil utforske småveiene og landsbyene i dette området. Men det ligger mye sjarm i å kunne kjøre seg «vill», for så finne tilbake på egenhånd.

Korkens mange muligheter

Vår lånebil er ikke bare praktisk, topp moderne og liten. Den skjuler også et noe uventet valg av materiale. Deler av interiøret er nemlig av kork. Ja, du hører riktig. Kork som vokser på trær.

Vi visste at kork brukes i vesker, sko, kjøkkenutstyr og selvfølgelig i toppen på de fleste vinflasker. Men at kork brukes i raketter og vegger var nytt for oss. Og nå også som interiør i biler.

Og vi trenger ikke reise langt for å finne ut mer om korkens enestående egenskaper.

Vi tar turen til korkfabrikken Amorim, som leverer kork til blant annet Mazda. Verdens største korkprodusent ligger en kort kjøretur sørover fra Porto. Fabrikken har vært verdensledende i korkindustrien i over 130 år.

Bilprodusenten Mazda er blant dem som har omfavnet korkens mange muligheter og bærekraft ved nå i bruke kork fra Amorim i sine biler.

De store korkeiketrærne vokser naturlig i Syd-Portugal. Herfra fraktes barken til Dourodalen, hvor selskapet produsere korkprodukter av høy kvalitet til eget bruk og til eksport for verdensmarkedet.

De 25 millionene vinkorker som produseres i Dourodalen hver dag er kun en liten del av den totale produksjonen.

–  Portugal står for 50 prosent av all korkproduksjon i verden. Spania og Nord-Afrika står for de øvrige 30 og 20 prosentandelene, forteller administrerende direktør i Corticeira Amorim, António Rios de Amorim, som har ledet det familieeide selskapet i over 20 år. Corticeira Amorim har i dag til sammen 4500 ansatte fordelt på 35 land.

Bruker kun barken

–  Kork skiller seg ut fra andre tretyper ved at man ikke trenger å felle trærne for å bruke dem i produksjonen. Man høster kun barken, og lar treet stå igjen. Barken vokser ut igjen. Når treet er 25 år gammelt, høstes barken hvert niende år. På denne måten er kork et utrolig bærekraftig materiale, forklarer Rios de Amorim.

Parallelt med produksjonen av vinkorker arbeider Amorim kontinuerlig for å prøve ut nye bærekraftige bruksområder for korkprodukter, samt å gjøre produksjonen som miljøvennlig som mulig.  Sko, kajakker, vesker, og diverse typer isolering er noe av det korken brukes til i dag.

Til manges overraskelse brukes kork allerede i fly- og romfartsindustrien.

–  Kork brukes blant annet i raketter som beskyttelse mot de høye temperaturene fra drivstoffet, fortellerdirektøren.

I tillegg til å være resirkulerbart og fornybart, er kork uvanlig slitesterkt og lett. Det har også en unik temperaturregulerende og lyddempende egenskap, og kan fint kombineres med andre materiale for å fremme ulike egenskaper.

Overflødig bærekraftig materiale

Mazda har som mål å oppnå karbonnøytralitet innen alle områder av produksjonen innen 2050, og den kompakte SUV-en MX-30 er deres første helelektriske batteridrevne bil.

I det luksuriøse og moderne interiøret finner du flere detaljer av kork og resirkulert plast.

Korkmaterialet i senterkonsollen og på dørhåndtaket på den lille SUV-en er ifølge produsenten sannsynligvis den alle mest bærekraftige delen av bilen.

­- I tillegg er korken du ser i MX-30 produsert av overflødig materiale fra vinkork-produksjonen, presiserer António Rios de Amorim.

Et flott utgangspunkt

Kveldsromatikk i Douro, med utsikt over byen, elven og den vakre dalen. Foto: Dreamstime

Dourodalen byr et bredt spekter av overnattingstilbud, fra enkle pensjonat og Airbnb til luksuriøse vin- og spahotell.

Billedgalleri fra Douro

41-nummeret i navnet indikere at hotellets ligger 41 kilometer fra Douro-elvens munning ved Porto. Det minimalistiske bygget er inspirert av de tradisjonelle terrassene som preger området. Hotellet med til sammen 61 rom og suiter er knapt nok synlig fra andre kanter enn direkte fra elven.

Med store grøntområder, to utendørs svømmebassenger, tilgang til småbåthavn og utlån av kajakk og sup, er hotellet perfekt for både avslapping og aktiviteter.

Hotellets restaurant er blant de beste i området, der lokale råvarer forvandles til gourmetmåltider for gjestene.

Med egen parkeringsplass og lademuligheter for elbiler er Douro 41 ikke bare et supert valg for avslapping og nytelse av deilige måltider og vakker natur.

Det er også et perfekt utgangspunkt for en bærekraftig bilferie i Douro-dalen.

Reisetips: Ikke glem å ta med deg Europeisk helsetrygdekort som utstedes av Helfo når du reiser i Europa, og om du skal på en bærekraftig bilferie i Douro. Ha også vanlig reiseforsikring og det er fortsatt nødvendig å følge med på hva regjeringen og FHI (Folkehelseinstituttet) til enhver tid mener om situasjonen rundt Covid 19, ofte kalt kun korona.


Alltid artig å bruke kart. Her kan du se hvor artikkelen bærekraftig bilferie i Douro er blitt inspirert.

Historisk Dourotog i Portugal i drift igjen

Historisk Dourotog

Leave a Comment

Du liker kanskje også

24 år med spennende reiseartikler - 2000 - 2024

Denne nettsiden bruker Cookies for å gi deg bedre søkeresultater og leseropplevelser. Klikk her for å fjerne meldingen.