Hjem Reisetips  Jeg vil reise! Gode legeråd for lange flyturer

 Jeg vil reise! Gode legeråd for lange flyturer

av Reiseliv
Jeg vil reise

Jeg vil reise! I 2023 skal jeg ut å reise igjen, tenker du. Du er ikke alene om det. Året foran oss vil gi flere reisemuligheter enn på lenge. Vintersesongen vil bli den første der nordmenn i igjen setter kursen mot fjernere reisemål Europa. Her får du legens beste råd for lange flyreiser.

Vintermånedene er høysesong for reiser til USA og Asia. En reise til Thailand eller New York rer en lang flytur som kan være belastende. Både mentalt og fysisk. Ettersom det har gått flere år for de fleste siden de sist var på en lang flyreise, har SOS Internationals leger samlet sine beste råd:

Generelle råd til en lang flytur:

  1. Vær så aktiv som mulig. Det anbefales å reise seg og gå litt rundt en gang i timen. Beveg føttene ofte mens du sitter
  2. Drikk mye – men begrens kaffe og alkohol
  3. Vær forsiktig med sovemedisiner
  4. For flyreiser på mer enn fire timer kan støttestrømper bidra til å forebygge blodpropp

Har du helseproblemer?
Hvis du har helseproblemer, bør du oppsøke lege før lange flyreiser. Noen tilstander kan forverres av flyreisen.

Semera Asghar, sjefslege ved SOS International og anestesilege ved Rigshospitalet i København, forklarer at det på lange flyreiser er økt risiko for blodpropp, spesielt i bena. Men også andre steder. Og faren øker hvis du allerede er i risikogruppen.

Det vil si: Har du hjerte- og karsykdom, kreft og nedsatt immunforsvar må du være ekstra forsiktig. Du bør ta forholdsregler før en lang flyreise. Har du en lungesykdommer bør du også ta de samme forholdsreglene før du legger ut på lang flytur.

– Rent overordnet forverres disse tilstandene fordi oksygenmetningen i luften i en flykabin ikke er like høy som på land, og det kan føre til at det kan bli vanskelig å puste for personer som allerede har en lungesykdom, sier hun.

– I tillegg er også lufttrykket i en flykabin anerledes. I kombinasjon med at du sitter stille mesteparten av tiden, gjør dette at du kan bli dehydrert, blodet blir tykkere og beveger seg saktere rundt i kroppen. Dette øker sannsynligheten en blodpropp, sier Semera Asghar.

Medisinsk forhåndsvurdering
Dersom du er kronisk syk, under utredning eller har en sykdom som ikke er stabil, anbefaler SOS International at du gjør en medisinsk forhåndsvurdering. Denne kan avklare for deg hva reiseforsikringen dekker og hvordan en flytur kan påvirke helsetilstanden din.

Hvis man ikke har noen kjente helseproblemer, er det fortsatt en rekke ting du kan gjøre for å lette ubehaget ved lange timer i flykabinen.

Gode råd mot jetlag

  • Rikelig med væske – væskemangel forsterker jetlag-symptomer
  • Sørg for å få dagslys når du ankommer reisemålet
  • Følg den lokale døgnrytmen med måltider og sengetid
  • Hvis du på forhånd vet at du har problemer med jetlag, kan du snakke med legen din om å få skrevet ut melatonin

Gjør reisen så bekvem som mulig

  • Ørepropper og sovemaske kan bidra til bedre søvn
  • Ta med en støttende nakkepute
  • Unngå trange og stramme klær
  • Husk hodetelefoner, lesestoff og annen underholdning

Du vil sikkert like disse artiklene også