Hjem Reiseøkonomi Flyforsinkelser og erstatning- her er dine rettigheter

Flyforsinkelser og erstatning- her er dine rettigheter

av Per Henriksen
Flyforsinkelser og erstatning

Flyforsinkelser og erstatning, og ikke minst dine rettigheter. Dette er ofte tema for mange reisende, både innenlands og utenlands. Det er klare regler for hva du har krav på når flyavgang er forsinket eller kansellert.

Før vi ser på rettighetene dine, tar vi en titt på forsinkelsene hos SAS, Norwegian og Widerøe i dette året vi er inne i. Situasjonen med Covid 19 har selvsagt vært ekstrem med kanselleringer, og den store ferietrafikken er uteblitt. Allikevel skjer det både forsinkelser ved avgang og kansellerte fly.

For eksempel i juli kansellerte de tre ovennevnte flyselskapene hele 66 avganger, og de hadde 216 forsinkelser, bare fra Gardermoen. Til sammen er dette mange tusen passasjerer, og mange vet sannsynligvis ikke hvilke rettigheter de har.

flyforsinkelser og erstatning

Erstatninger kan deles opp i tre kategorier; forpleining, økonomisk kompensasjon for billettene og eventuelt økonomisk tap utover standardkompensasjonen som skal gis.

Slik er reglene

Når timene går og du eller hele familien sitter på flyplassen i timevis og venter, er det ofte noe som melder seg: sult og tørste. Da skal nemlig flyselskapet sørge for at du får både mat og drikke. Er forsinkelsen fra 2 timer og mer, flygning er opptil 1500 km, trår denne regelen i kraft. Er forsinkelsen fra 3 timer eller mer innenfor EØS og distansen er over 1500 km, gjelder det samme, og ikke å forglemme alle øvrige flygninger på mellom 1500 og 3500 km.

Forsinkelser på 4 timer eller mer har du denne retten ved alle flygninger, uansett hvor du skal.

Så sier regelen at dersom forsinkelsen blir på 5 timer eller mer, skal flyselskapet tilby refusjon av billettprisen for den del av reisen som ikke er påbegynt. Eller refusjon av hele billetten dersom du ikke får utført det oppdraget (ferietur inkludert) du hadde planlagt.

Sitter du eksempelvis i Amsterdam og ikke kommer videre, kan kreve refusjon av billettprisen, og også kreve returflygning tilbake til avreisestedet.

Dersom reisen er forsinket med mer enn 3 timer, har du samme rett til kompensasjon som når flygningen er innstilt.

Dette er kompensasjonen

Hvor mye har du rett til å få i kompensasjon? Nedenfor er oversikten i euro, men du kan sjekke kursen på denne kalkulatoren hos Norges Bank.

Dette har du krav på helt uavhengig av om du har lidd noe økonomisk tap. 250 euro for alle flygninger opptil 1500 km. Erstatningen løftes til 400 euro når flygningen er innenfor EØS og er mer enn 1500 km. Det amme gjelder for alle øvrige flygninger som er mellom 1500 og 3500 km.

Det helt store beløpet på 600 euro gjelder for alle øvrige flygninger over 3500 kilometer. 

Du må være klar over at flyselskapet kan tilby deg plass på en annen flygning. Da kan kompensasjonen reduseres til halvparten. Men ankomsttiden må ikke overstige den opprinnelige flygningen du hadde bestilt. Det er 2 timer ved flygning opptil 1500 km, 3 timer ved flygning innenfor EØS på mer enn 1500 km, og for alle andre flygninger på mellom 1500 og 3500 km. 4-timesregeln trår til for alle andre flygninger.

Har du hatt ekstraordinære utgifter?

Har forsinkelsene eller kanselleringen gjort at du har at du hatt et økonomisk, har du rett til erstatning utover det som er standarden. Men du må kunne dokumentere dette på en grundig måte. Og grunnen til forsinkelsen må være flyselskapets ansvar.

Ekstraordinære omstendigheter som for eksempel dårlig vær, streik eller uforutsette sikkerhetstiltak gir deg ingen ekstra erstatning.

Du har heller ikke krav på erstatning hvis du har fått beskjed om innstilling 14 dager før avgang. Det samme om du blir tilbudt ombooking med litt andre avgang- og ankomsttider.

Slik klager du

Komplisert? Ja visst, det er nemlig ikke helt enkelt. Du har flere klagemuligheter. Direkte til flyselskapet selvfølgelig, og da henvise til reglene. Når du ikke frem der har du  Transportklagenemnda. Hit kan du også klage når du har andre problemer, for eksempel bagasje service osv. Dette kan være en langvarig prosess og du vet ikke noe om resultatet.

Noen norske reisebyråer har en slik klagetjeneste, men vær klar over at mange selskaper som selger billetter på Internett alltid avviser enhver hjelp, og henviser til flyselskapet.

En annen mulighet er å gå veien om et selskap som er spesialist på nettopp å klage på flyforsinkelser og erstatning og kansellerte avganger. Flyhjelp og Flyforsinkelser er et par slike selskaper. Disse selskapene tar et gebyr for jobben, men de er flinke til å få gjennomslag, og du slipper hele bryderiet.

Liker du denne artikkelen om flyforsinkelser og erstatning så er vi glad for en like på Facebook

Meld det på Reiselivs temamelding mye nytt som du vil synes er spennende.

Gin – slik lærer du å lage edle dråper i Irland

gin

10 tips for Trøndelagsferie med vennegjengen!

10 tips

Du vil sikkert like disse artiklene også