Home Destinasjoner Flykanselleringer, forsinkelser, rettigheter; bli inspirert til å stå på krava!

Flykanselleringer, forsinkelser, rettigheter; bli inspirert til å stå på krava!

by Reiseliv
flykanselleringer

Flykanselleringer, forsinkelser, rettigheter: Hver sommer kan det være kaos på flyplasser og tett med fly i lufta. Ukjent fenomen er heller ikke sprengt kapasitet på flyplasser. Det skal ikke mye til før det er forsinkelser. Da har du som passasjer mange rettigheter.

Mangel på piloter og mannskap er hovedgrunnen til at svært mange flyvninger som frakter sommerturister rundt i Europa, nå kanselleres eller forsinkes kraftig. Underleverandører som forsyner flyselskapene med flypersonell har også hatt store problemer med å forsyne selskapene med kvalifiserte piloter.

Konsekvensene blir store for enkelte: Bare siden 1. juni har SAS måtte kansellere flere titalls flyvninger, noe som har forårsaket store utfordringer for nordmenn på ferie. I henhold til flyerstatningstjenesten Airhelps data, skylder SAS sine passasjerer over 35 millioner kroner i erstatning for kansellerte eller forsinkede flyvninger fra 1. juni og frem til i dag onsdag.

Sommerkaos på mange flyplasser

Det rapporteres også om kaos på mange flyplasser rundt omkring i Europa, som har sprengt sin kapasitet og sliter med å håndtere mengder av passasjerer som er ute på feriereise. Bransjen beklager seg også over trang ATC (Air Traffic Control), eller mye lufttrafikk i det Europeiske luftrommet.

Streik har også rammet flytrafikken de siste ukene, hvor blant annet over 100 000 av passasjerene til Ryanair har vært utsatt. Dessuten har både SAS, Norwegian og Avinor stått i fare for å bli rammet av streik i sommerperioden.

Sommermånedene er normalt travle for flybransjen. Forsinkelser og kanselleringer betyr ikke bare at flyselskapene må dekke kost og losji, men passasjerene har i mange tilfeller krav på erstatning. Mangel på mannskap er og blir flyselskapenes ansvar, og i mange tilfeller er også streik innenfor flyselskapenes herredømme.

Svært mange flyselskap henviser til regelboken når det gjelder erstatning. Men husk; det er opp til den enkelte passasjer å kreve inn erstatningen.

Flykanselleringer – Dette er dine rettigheter

I tilfelle av forsinket eller kansellert fly, og i tilfeller der man blir nektet ombordstigning, kan passasjerer ha rett til økonomisk kompensasjon på opptil 600 € per person under visse omstendigheter. Betingelsen for dette er at avreiseflyplassen er innenfor EU eller at det ansvarlige flyselskapet er basert i EU/EØS.

Videre må årsaken til forsinkelsen skyldes flyselskapet, og forsinkelsen må etter EC261 regelverket være på mer enn tre timer.

Dersom ekstraordinære hendelser eller forhold er årsaken til forsinkelsene eller kanselleringene, som for eksempel stormer eller medisinske nødsituasjoner, er flyselskapene unntatt fra plikten til å kompensere flypassasjerer.

Noen forslag til aktivitet på flyplass når fly er forsinket

Når flyet er forsinket kan det være lurt å finne en aktivitet eller to for å holde deg opptatt og for å redusere stressnivået. Her er noen forslag til aktiviteter som kan hjelpe deg å passe tiden:

Utforsk flyplassen: Ta deg en tur rundt på flyplassen, utforsk butikker, restauranter og andre attraksjoner på flyplassen.
Les en bok: Ta med en bok eller kjøp en ny en fra en bokhandel på flyplassen og bruk tiden på å lese.
Spill et spill: Ta med kortstokk, brettspill eller en mobiltelefon og spill et spill med en reisepartner eller andre passasjerer.
Se en film eller TV-serie: Mange flyplasser har kinosal eller områder med TV. Sjekk mulighetene.
Gå på treningsstudio: Hvis flyplassen har et treningsstudio eller treningsrom, bruk tiden på å trene og få ut litt energi.
Gjør litt shopping: Butikker som du alltid har ønsket å sjekke ut?  Benytt tiden, kanskje handle litt.
Ta en lur: Er du sliten og trenger å slappe av, kan du finne et rolig sted på flyplassen og ta en lur.
Jobb eller studer: Hvis du har med deg bærbar datamaskin eller lesebok, bruk tiden til å jobbe eller studere.

Husk å sjekke inn for oppdateringer om flyet ditt og være klar til å reise når flyet ditt endelig er klart for ombordstigning.

Flere selskaper kan hjelpe til med erstatning ved flyforsinkelser

Det finnes flere selskaper som kan hjelpe deg å få erstatning ved flyforsinkelser. Disse selskapene fungerer som mellomledd mellom passasjerene og flyselskapene, og de kan hjelpe deg med å få den økonomiske kompensasjonen du har krav på hvis flyet ditt har vært forsinket, kansellert eller overbooket. Reiseliv har ikke testet tjeneste til disse selskapene, de er kun ment som tips.

AirHelp: AirHelp er en ledende leverandør av erstatningstjenester ved flyforsinkelser. Selskapet tar seg av alt det administrative arbeidet for å få pengene dine tilbake. (Norsk)
FlightRight: FlightRight tilbyr enkle og pålitelige tjenester for å kreve erstatning fra flyselskaper. De har en høy suksessrate og tar bare en provisjon hvis du faktisk mottar erstatning. (Engelsk, svensk og flere språk)
ClaimCompass: ClaimCompass tilbyr gratis evaluering av krav og tar deretter en provisjon hvis de lykkes i å få erstatning for deg. De tilbyr også en prisgaranti, så du vil aldri betale mer enn hva de har avtalt på forhånd. (Engelsk)
Skycop: Skycop er et annet selskap som kan hjelpe deg med å få erstatning ved flyforsinkelser. De har en enkel og rask søknadsprosess, og de tar bare en provisjon hvis du faktisk mottar erstatning. (Norsk)

Det er viktig å huske at disse selskapene tar en provisjon for tjenestene sine, så du vil motta mindre enn det du ville fått hvis du hadde søkt om erstatning selv. Imidlertid kan det være verdt det å bruke en av disse tjenestene hvis du ikke har tid eller kunnskap til å søke om erstatning på egen hånd.

Leave a Comment

Du liker kanskje også

Reiseliv

Denne nettsiden bruker Cookies for å gi deg bedre søkeresultater og leseropplevelser. Klikk her for å fjerne meldingen.