Hjem Reisetips Å Herregud, for en jetlag! – 7 gode råd

Å Herregud, for en jetlag! – 7 gode råd

av Per Henriksen
jetlag

Østover eller vestover? Hva er best for å unngå jetlag, denne forferdelige trettheten som gnager seg inn i kroppen etter en lang flytur. Kanskje det beste hadde vært å bli hjemme? Østover er verst, sier fagkunnskapen. Men det som finnes av fagkunnskap har ikke svar på alt. Vi er alle individer og treffes av jetlag på ulike måter. Noen takler det uten store problemer.

Spør en håndfull eksperter på søvn, menneskekropp, medisin og reiseerfaring, så får du like mange råd som antall folk du spør. «Jeg går rett til sengs og sover ut.» «Melatonin, det greia, det.» «Bruk lys!» «Sørg for å sove godt før du reiser.» «Akupunktur!» «Reis sydover!»

Joda, de gode rådene kommer som perler på en snor. Så er det at hvordan skal du omsette de gode rådene til praksis, på vei til reisemålet i det fjerne, østover eller vestover. Eller hvordan vil rådene fungere når du kommer hjem igjen, og skal på jobb dagen etter?

Det er det bare du som vet, eller bare du som kan løse. Litt drahjelp er det selvsagt mulig å få i slike kinkige situasjoner.

Jetlag – med mange gode råd

Rådet om å gå rett til sengs og sove er jo avhengig av når du kommer frem til reisemålet, eller til soverommet hjemme. Flyavganger og ankomster skjer hele tiden, og når på døgnet du er fremme styrer mye av hvordan du skal kjempe mot jetlagen.

Melatonin kan brukes som søvnregulerende middel, men er en medisin. I Norge fås den kun på resept. En del land kan du kjøpe den over disk. Leger sier at det er lite som tyder på alvorlige sideeffekter med Melatonin, men at det er lurt å konsultere lege når det gjelder barn, gravide og mødre som ammer.

Å gå lange turer i gatene eller langs veiene rundt hotellet ved fremkomst er ikke alltid like greit. Ankommer du hotellet klokke ett om natten er det lite fristende å gå ut i mørket alene og vandre i ukjente gater og veier.

Nå sier ekspertene at jetlag også virker forskjellig på A- og B-mennesker. B-mennesker er mer vant til å «la humla suse» litt utover kvelden og er mer fleksible med døgnrytmen enn A-mennesker. A-mennesker er ofte «kjedeligere» og har mer rutine med fast sengetid og fast tidspunkt for å komme seg ut av loppekassa om morgen. Det skal da være vanskeligere å tilvenne seg en annen tidssone.

Alder påvirker også jetlag

Alder er også av betydning. Fra eksperthold påpekes det at yngre mennesker er mer vant til å leve med rotete døgnrytme og de sovner fort og dypt. Jo eldre du blir, jo strengere krav stiller kroppen til en mer fast rytme, ikke så ulikt A-mennesker. Da blir det med årene mer kamp om å komme i daglig rytme etter en langtur i Østen eller på det amerikanske kontinentet.

Jetlag er et moderne begrep i menneskets utvikling, faktisk bare noen tiår gammelt. Den faktiske historien går tilbake til den første transatlantiske flygningen som skjedde 17. september 1946 fra Bromma lufthavn i Stockholm og gikk til New York City. Det var SAS som gjorde denne bragden.

SAS var også det første flyselskapet som begynte med flygninger til Østen, og flere ruter ble satt opp i 1949.

SAS hadde flere mellomlandinger underveis med sine propellfly, og kanskje jetlag ikke var noe stort problem av den grunn.

Men det var 2. mai 1952 at jet-alderen startet for alvor, og jetlag ble skapt som symptom hos passasjerer. Sikkert hos besetningen også. Verdenshistoriens første flygning med et jetdrevet rutefly gikk fra London til Johannesburg i Sør-Afrika. Riktignok sydover med kun to timers tidsforskjell.

Etter hvert ble det fart i sakene, og allerede på 70-tallet var det én million mennesker i lufta til enhver tid. I alle himmelretninger, og passasjerer begynte å føle hva jetlag er.

Det er ikke i menneskets natur å forflytte oss tusenvis av kilometer gjennom mange tidssoner i løpet av noen få timer. Kroppen er ikke utviklet for dette. Vi har innebygget en biologisk klokke som forteller oss når vi bør legge oss og når vi bør stå opp, i henhold til solens gang. Når vi reiser av gårde i opptil 1000 kilometer i timen, blir den biologiske kokka forvirret og påvirker kroppen. Noen får søvnproblemer i mange dager, noen får mageknip, blir irritert, stresset, uvel, ukonsentrert og trøtt hele tiden.

Allikevel, vi reiser mer og mer, østover og vestover, og tar jetlag som en del av reiseomkostningene.

7 gode råd du kan ta med på veien

  • Drikk masse vann på flyturen
  • Unngå overdrevent mye kaffe/koffein, te og alkohol under flyturen
  • Spis godt når du er fremme
  • Prøv å sove på flyet, ved å stenge for ørene, bruke svart maske og holde deg varm
  • Tilpass «behandlingen» av jetlag i henhold til når du kommer frem på døgnet, og forsøk å tilpasse deg den lokale dagsrytmen raskest mulig
  • Blir du trøtt i løpet av dagen, da kan det være godt å gå en tur i frisk luft
  • Regn med én dag per tidssone før kroppen har tilpasset seg fullt ut tidssonen du er i. Er turen på 12 timer, så trøst deg med at det blir bedre og bedre for hver dag.

Få nytt fra Reiseliv på epost. Se hva vi tilbyr og bestill nyhetsbrev her

Liker du artikkelen om jetlag, så gi oss Like og del på Facebook

Du kan søke hoteller i hele Asia og bestille direkte her på Reiseliv


.. ... . Reiseliv er Norges eldste reiselivsmagasin på Internett, startet i 2000.

Bagasje, hvert gram teller når du reiser

Du vil sikkert like disse artiklene også