Home Reisetips Passasjerens rettigheter under Boeing 737 MAX-krisen

Passasjerens rettigheter under Boeing 737 MAX-krisen

by Per Henriksen
Passasjerenes rettigheter

Passasjerens rettigheter under Boeing 737 MAX-krisen: Den europeiske luftfartsmyndigheten (EASA) stenger det Europeiske luftrommet for trafikk med Boeings nye 737 MAX 8 maskin. Her kommenterer passasjerrettighetsselskapet og lufttrafikkeksperten AirHelp på dine rettigheter som passasjer.

Flere tusen nordmenn blir rammet når EASA stenger luftrommet for Boeing 737 MAX 8 over Europa, noe norske myndigheter etterfølger for trafikk i, til og fra Norge. Dette har konsekvenser for flere flyselskaper, ikke minst Norwegian, som har 18 fly av denne typen i drift.

Men hva betyr denne situasjonen for passasjerene?

– I og med at EASA stenger ned luftrommet for denne flytypen i hele regionen, må dette ansees å være en ekstraordinær omstendighet og dermed utenfor flyselskapenes kontroll i henhold til EU 261 reguleringen. Dermed har ikke passasjerene automatisk rett til økonomisk kompensasjon, sier landssjef for Airhelp i Norge, Andreas Hermansson..

Naturlig at flyselskapene følger opp

Likevel vil det være naturlig at flyselskapene følger opp sine passasjerer så godt som mulig, både i form av ombooking, forpleining eller tilbakebetaling av flybilletter der passasjerer er direkte rammet, sier Hermansson.

– Skulle man være booket på en flyvning med et Boeing 737 MAX 8 en gang i fremtiden, og man ikke lenger ønsker å fly denne flytypen, har man ikke krav på å få pengene tilbake for billetten. Derfor anbefaler vi at man som passasjer heller ombooker flyvningen fremfor å kansellere når flyene igjen kommer på vingene. Utover EU er MAX 8 satt på bakken både i Kina, Indonesia, Singapore, Australia, Malaysia, Oman, India, Irland, UAE og Kuwait – og ingen vet hvor lenge dette flyforbudet vil gjelde, sier landssjef for Airhelp i Norge, Andreas Hermansson.

Passasjerenes rettigheter og AirHelp

AirHelp er et selskap som hjelper reisende å hevde sine juridiske rettigheter og søke om kompensasjonen de har rettmessig krav på under globale flypassasjerlover. Selskapet tar også juridiske og politiske grep for å sikre og styrke passasjerrettigheter over hele verden. Siden oppstarten i 2013 har selskapet hjulpet over sju millioner mennesker. AirHelp er aktiv i 30 land og har over 600 medarbeidere.

Få nytt fra Reiseliv på epost. Se hva vi tilbyr og bestill nyhetsbrev her

Liker du artikkelen om passasjerenes rettigheter, så gi oss like på Facebook


Sjekk og bestill hotell i Spania her
Du kan søke hoteller verden rundt og bestill direkte her på Reiseliv


.. ... .
Reiseliv er Norges eldste reiselivsmagasin på Internett, startet i 2000.

Fridager, ferie og fest for nordmenn i Spania

Fridager

Spisegilde i Spania: Det er alltid nok å velge mellom av delikatesser. Foto: Pixabay

Få nytt fra Reiseliv på epost. Se hva vi tilbyr og bestill nyhetsbrev her

 

Leave a Comment

Du liker kanskje også

Reiseliv

Denne nettsiden bruker Cookies for å gi deg bedre søkeresultater og leseropplevelser. Klikk her for å fjerne meldingen.