Home Gode svar på mange spørsmål Råder deg til ikke å bestille ferieturen nå

Råder deg til ikke å bestille ferieturen nå

by Trond Thorud
Råder deg

Råder deg: Flere selskaper i reisebransjen er i økonomiske vanskeligheter. Det kan bety pengetrøbbel for kundene.

Forsikringsselskapet Fremtind ønsker å gjøre kundene oppmerksomme på at de kan falle mellom to stoler og ikke får refundert billettene sine.

Tidligere denne uken skrev Dagens Næringsliv at Norwegian stanser automatisk refusjon av billetter. Samtidig ber Forbrukerrådet i denne VG-saken turoperatørene om å rydde opp.

– Slik situasjonen er nå råder vi folk til å være varsomme med å bestille billetter fra flyselskaper og andre aktører i reisebransjen som står i fare for å gå konkurs, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Flere reiseselskaper er i hardt vær som følge av pandemien, men etter at redningspakkene fra staten kom på plass, fortsatte likevel mange nordmenn å bestille feriereiser til utlandet.

– Vi ønsker selvfølgelig ikke å se at noen går konkurs. Det er likevel veldig viktig for oss å fortelle kundene hva som kan skje hvis de bestiller feriereiser nå. Én ting er smittesituasjonen og hva forsikringen dekker, men vi vil også gjøre kundene oppmerksomme på at de kan falle mellom to stoler og ikke får refundert billettene sine, hverken fra reiseoperatøren eller oss, sier Nielsen.

Ifølge EU-direktivet er det flyselskapene eller andre reiseoperatører som skal refundere kundenes billetter hvis selskapene selv kansellerer reisen, og selvfølgelig også når kunden avbestiller en reise hvor de har kjøpt billetter med full fleksibilitet.

Norske myndigheter ønsker ikke at nordmenn skal dra på reiser som ikke er strengt nødvendige.

– Vårt tydeligste råd til kundene er at de må forholde seg til flyselskapet eller reiseoperatøren selv om en eventuell refusjon kan ta lang tid, sier Nielsen.

Dette dekker reiseforsikringen til Fremtind ved de forskjellige situasjonene kunden kan stå overfor:

Råder deg

Liker du artikkelen om at forsikringsselskap råder deg?

Liker du artikkelen, gi en kommentar eller skriv litt om din egen reise derfra på vår Facebook. Eller kommenter på Reiselivs Linkedin eller Instagram. Like bra det!

Hei, hei! Hvordan få nyttige reisetips?

Husk å melde deg på Reiselivs Temamelding så du får tilsendt mange nyttige tips om å reise. Bestill her

Har du skrivekløe?

Les her hva du kan gjøre med det. Du inviteres til å skrive din artikkel her på Reiseliv under Din Reiseartikkel

Lik og del

Del artikkelen på dine sosiale medier, gled venner, kjent og bli kjent med noen. Klikk på ikonene under:

Kontakt oss

Har du kommentar til artikkelen, mer informasjon eller ønsker kontakt med Reiseliv, send inn skjema:

    Du liker kanskje også

    Reiseliv

    Denne nettsiden bruker Cookies for å gi deg bedre søkeresultater og leseropplevelser. Klikk her for å fjerne meldingen.