Bedre feriebilder kanskje? De kan være så utrolig kjedelige. Særlig for den som tvinges til å se på bilder fra en ferie de selv ikke var med på. Du og feriebildene er som myrsnipa, du synes de er så fine! Og fulle av mange minner.
Foto: Per Henriksen/Reisejournalist
Men hvorfor ikke sørge for å få tatt noen virkelige snærtne bilder med motiver som også andre kan engasjere seg i. Her gir jeg deg syv tips til bedre feriebilder, eksempler på motiver hvor jeg har gått nærmere, mye nærmere motivet, våget å løfte blikket og sett motivene fra varierte vinkler. Hvert motiv krever sin egen tilnærming.
Mye av hemmeligheten med fotografering ligger i å gå nær motivet, ta detaljbilder, ovenfra, nedenfra, fra mange vinkler. Klyv opp på noe, legg deg på bakken og skyt i vei!
Røros kirke gjennom logo
Hovedbildet øverst i denne artikkelen tok jeg på Røros. Jeg oppdaget at kirken kunne sees gjennom logoen til museet. Og da jeg begynte å fotografere (med Samsung mobil faktisk) oppdaget jeg at kirke kom nærmere meg, at den ble sugd inn i logoen. Tross mye «støy» i ytterkantene av bildet, står kirken tydelig som det viktigste i hele bildet.
Guttene i vinduet
Tanzania: Under en safaritur var vi også innom en landsby og fikk besøke en familie som bodde i et ikke altfor stort hus, med glassfrie vinduer, men med en lem for å stenge åpningen. Plutselig dukket det opp to smågutter og tittet inn, nysgjerrige på de besøkende.
Jeg fikk tatt et såkalt snapshot før de løp av gårde. Riktignok sto jeg langt fra dem, men gikk forsiktig og intetanende nærmere før jeg kunne løfte kameraet og fikk tatt det du ser her. Hadde jeg blitt stående der jeg var, ville det blitt et helt annet bilde, med hårtufser, rygger og mager og fremstikkende neser på de turistene som hadde trengt seg inn i hjemmet til landsbyfamilien.
Trengt og treng oss inn Fru Blom, vi var sponant invitert og beboerne ga tydelig uttrykk for at det var hyggelig med gjester som, og vi syntes det var artig.
Glasstaket i Thailand
Sukhawadee House ikke langt fra Pattaya er et stort parkområde og merkelig hus bygget av en eksentrisk rik thai, faktisk en av landets rikeste. Hans formue er kun fra kyllingoppdrett.
Hvorfor han har bygget dette merkelige stedet som er åpent for besøkende, er uvisst, men det er vel verd et besøk og fullt av fotomotiver, og ikke minst har du en historie å fortelle senere. Bildet viser takkuppelen nedenfra. For å ta dette bildet var det nødvendig å finne den helt riktige posisjonen under kuppelen for å få til sirklene så presise som mulig. Og å ha kamera med zoom for å komme nærmere.
Veversken i Burma
En rundtur i Burma inkluderer vanligvis også den berømte innsjøen Inle, og utflukter derfra til forskjellige interessante lokale aktiviteter. En av disse er å besøke et veveri, hvor det spinnes med både silke, bomull og lin. Flere av veveriene tar imot turister og veverskene demonstrerer sin håndverkskunst.
Her er det fullt opp av fotomotiver, og mange kan bli riktig så fantasifulle. Et av bildene jeg har tatt (vært der 4 ganger), er dette hvor lintråene utgjør det viktigste av motivet. Ved å våge å nærme meg tråene, uten å ødelegge noe, holdt jeg kameraet så nær tråene som mulig og med vidvinkel fikk jeg et annerledes bilde fra veveriet.
Det er lett å stå oppreist og ta et bilde, men bruk fantasien og kreativiteten så kommer du hjem med mange flere fine motiver.
Morgenfrost og snø i Norge
Norge er kontrastenes land, og fullt av spennende motiver fordi vi har fire skiftende sesonger. Ferie i Norge inviterer til grenseløs fantasi når det gjelder fotografering, ikke minst når vi kikker på de mange detaljene som bare er der og venter på å bli foreviget. Jeg falt for dette motivet, flotte farger en vinterdag, og fullt av detaljer.
Matmarked i Vietnam
Ojsan, her var det mye snacks! Det synes i hvert fall asiater. De spiser kyllingføtter med stor nytelse. Å gå rundt på et matmarked i Asia er som et supert supermarked for minnebrikkene i kameraet ditt. Fotomotiver for hver meter. Men finn spennende vinkler og vær nærgående. Selgerne bare gir deg et forståelsesfullt smil.
Motivet mitt er fra en kjøttdisk, med en arbeidssom selger og kunder som diskuterer råvarer. Men viktigst av alt er kyllingføttene som spriker i forgrunnen.
Fra skole til fengsel i Kambodsja
Det siste bildet viser en tragisk historie; en barneskole som ble til et dødens fengsel i Kambodsja. Tuol Sleng Genocide Museum i Phnom Penh er i dag et minne om hvordan Pol Pots regime i årene 1976 til 1979 systematisk utryddet 2 millioner mennesker av sitt eget folk.
Bygningene som i dag huser museet var opprinnelig en barneskole, men Pol Pot tok i bruk alt han kunne finne som fengsler, før fangene ble sendt til dødsmarkene.
Vinduet fra et tidligere klasserom, senere celle, viser at fangene ikke engang fikk lov å se ut. De var lenket fast på innsiden. Selv bilde av kun et tillukket vindu har en historie å fortelle.