Hjem DestinasjonerNordenSverige Frir til nordmenn gjennom spill

Frir til nordmenn gjennom spill

av Reiseliv
2013-05-13 Sverige spill.jpg

Frir til nordmenn gjennom spill: VisitSweden lanserer nå spillet «Bohusläns perler», som tar sikte på å gi en ny og realistisk brukeropplevelse. Spillet foregår inne i Google Street View og går ut på å finne Bohuslänskystens skjulte perler for å løfte turismen til området denne våren og høsten.

Det er ingen tvil om at nordmenn elsker Sverige – i fjor sto nordmenn for mer enn 3 millioner overnattinger hos søta bror, ingen land har flere overnattinger i Sverige. Bohuslän, med sin rike skjærgård, er en populær destinasjon, og så mange som 20 prosent av norske gjestedøgn ble tilbragt nettopp her. Nordmenn flest reiser til Bohuslän på sommeren, og nå satser VisitSweden og det Västsvenska Turistrådet sammen med ni spa- og hotelldestinasjoner for å vekke nordmenns reiselyst også på våren og høsten.

Denne våren ruller VisitSweden derfor ut den største enkeltstående kampanjen for en destinasjon på det norske markedet. Målet er å løfte Bohusläns skjulte perler, blant annet gjennom en virtuell reise med skattejakt i Google Street View. Ved å lose deltakerne i konkurransen langs de idylliske småveiene i Bohuslän skal spillet øke kjennskapen og kunnskapen om regionen. Spillet vil bli tilgjengelig på www.finnperlene.no fra og med 6.mai.

Bohusläns perlerKim Taanevig, AD i Los & Co, kom på ideen til spillet når han navigerte seg rundt i Google Street View og ble overrasket over å oppleve så vakre miljøer og han fikk følelsen av at det kunne ligge en ny perle rundt neste sving.

-Nordmenn elsker svenskekysten, men bruken er ofte begrenset til båten og fellesferien. Vi ville utvide sesongen og vise at svenskekysten har flere sider, og er like vakkert fra bilveien som fra sjøveien, sier teamet i Los & Co, Kim Gothard Taanevig og Tina Rygh.

Om «Bohusläns perler»

Kampanjen tar utgangspunkt i en konkurranse på Google Street View der deltakerne inviteres til en skattejakt i Bohuslän. Hvert hotell har sin egen rute i spillet der det gjelder å finne de skjulte perlene på veien. I hver rute finnes fem bonusperler som gir fordeler og rabatter ved det nærliggende hotellet. Finner du alle de skjulte perlene langs veien frem mot hoveddestinasjonen er du med i trekningen av en helgetur til en verdi av minimum 5000 NOK.

Når jakten på de skjulte perlene er avsluttet kan man lese mer om regionen, destinasjoner og opplevelser på VisitSwedens hjemmeside. Kampanjen vil markedsføres online i en rekke ulike norske webportaler. Det digitale byrået Unfold har utviklet spillplattformen for VisitSweden.

Østlandet på topp

Østlandet topper gjestelisten i Bohuslän, og kampanjen retter seg derfor i første rekke mot de som bor i områdene rundt Drammen, Sarpsborg, Moss, Sandefjord, Halden og Fredrikstad.

«Østlendinger er vår absolutt største målgruppe for markedsføring av Sverige. Vi håper at spillet vil gi økt reiselyst og lokke flere reisende til Bohuslän denne våren. Bohuslän har et fantastisk potensial for helgeturer også utenom høysesongen», sier Thomas Johansson, daglig leder i VisitSweden i Oslo.

Liker du artikkelen Frir til nordmenn?

Liker du artikkelen Frir til nordmenn, gi en kommentar eller skriv litt om din egen reise derfra på vår Facebook. Eller om du foretrekker å kommentere på Reiselivs Linkedin eller Instagram. Like bra det!

Hei, hei! Hvordan få nyttige reisetips?

Husk å melde deg på Reiselivs Temamelding så du får tilsendt mange nyttige tips om å reise. Bestill her

Du vil sikkert like disse artiklene også