Home DestinasjonerNordenFinland Koskenkorva, med Mona og vodka i finske skoger

Koskenkorva, med Mona og vodka i finske skoger

by Mona Haugen-Kind
koskenkorva

Koskenkorva: I august ble jeg bedt med på en liten todagers til Koskenkorva i Finland, det kunne jeg ikke si nei til!. Sammen med et par andre jenter fra Norge satte jeg meg på flyet til nettopp Koskenkorva i vårt kjære naboland i øst!

Etter en natt i Helsinki møtte vi opp klokka ni på togstasjonen hvor andre som også skulle til samme landsby sto. Det var mange blide fjes fra flere nasjoner samlet her, og alle var spente på turen!

Vi ble innlosjert i en egen togvogn med Koskenkorva dekorasjon og den tre timer lange turen gikk fort. Vi hadde quiz og fikk goodiebags med masse godsaker.

Koskenkorva er stolt av det nye designet sitt, med den spesielle trekorken på flaskene deres som lyser nordiske tradisjoner! Det blir lagt merke til.

Goodiebags og autentisk finsk mat

Vel fremme på stasjonen vi skulle av på, ble vi plassert i en buss med enda en goodiebag, og her fikk vi forklær, gummisko, regnjakker osv. Vi fikk også dagens første smak av vodka og stemningen i bussen steg raskt på tur inn i skogen.

I skogen hadde de laget en liten hangout med sitteplasser, bar og matstasjon, et utrolig flott scenario midt i den finske skogen. Det sto også en velkomstcocktail klar da vi kom, i autentiske skåler.

Vi fikk deretter servert autentisk finsk mat, deilig og rustikk!

Etter maten var det tid for en uformell konkurranse med cocktailmaking med det man fant i skogen.

Dette var utrolig moro og mange brukte virkelig kreativiteten sin. Koskenkorvas miksolog var med å hjalp til, ikke minst bedømte cocktailene. Min smakte «ekte Finland» sa han, og det tar jeg med meg.

Koskenkorva vodka siden 1953

Koskenkorva har produsert vodka siden 1953. Og det manglet ikke på drikke i skogen!

Etter noen hyggelige timer blant trærne dro vi til selve Koskenkorva landsbyen, der fikk vi en presentasjon av fabrikken, omvisning og gjorde photoshoot i åkeren!

Etter dette ble vi kjørt til hjertet av Koskenkorva hvor eieren ventet med flere cocktails og enda en presentasjon av selveste Mr. Koskenkorva. Vi fikk smake flere typer Koskenkorva samt en helt fersk vodka som kun var noen minutter gammel!

Koskenkorva landsby har 2100 innbyggere og hver innbygger produserer over 90.000 kg korn til vodkaproduksjon hvert år i gjennomsnitt.

Vannet her er så rent at de trenger ikke å filtrere det før det brukes i vodka.

Så var det middagstid, masse finske spesialiteter som smakte helt nydelig! Hele settingen var kjempehyggelig og jeg tror alle hadde en utrolig fin middag.

Frittet mikslogoen for tips om drinker

Etter middag kom miksologen tilbake og lagde drinker på bestilling, jeg bestilte meg en flott Manhattan og benyttet sjansen til å intervjue ham litt om drinker.

Så var det sauna og bading som sto som siste post på programmet. Da la jeg fra meg elektriske ting, slik som telefon og kamera. Å drikke vodka + vann + ting som ikke tåler vann er sjelden en god kombinasjon.

Jeg kan også hinte om at saunadraktene vi fikk ikke var spesielt flatterende, heller lett komiske var de!

Det var en sliten men glad gjeng som satte turen hjemover morgenen etter. Det var bred enighet om at dette burde bli en årlig event!

Tusen takk for meg Koskenkorva og Finland, det var en utrolig hyggelig tur med fantastisk hyggelige mennesker alle steder!

Liker du artikkelen om Koskenkorva, så gi oss like på Facebook

Det er 9200 hoteller i Finland, finn det du liker og bestill her

Et forslag er Hotel Haven (bildet under) som ligger i Helsingfors og byr på stilfull 5-stjerners innkvartering like ved Universitetet i Helsinki. Dette moderne hotellet ligger i hjertet av byen. Topp rating fra gjester. Se mer av hotellet og bestill her.
Koskenkorva

Du kan søke hoteller verden rundt og bestill direkte her på Reiseliv

.. ... .
Reiseliv er Norges eldste reiselivsmagasin på Internett, startet i 2000.

Finland: På toppen av Klaus K i Helsinki

Helsinki: Cristina fra Reiseliv nyter finsk luksus på designhotellet Klaus K Hotel i Helsinki. Foto: Yvette-Marie Solem