Hjem Reisetips

Bilen din: Slik gjør du den kjøreklar

0 2077

Er bilen alltid i kjørbar stand? Ofte legger tusenvis av nordmenn ut på veiene, på Europaferie, til hytta, helgetur eller kort og godt hverdagslige turer uten at bilen er helt shipshape. Med kofferter, bager, barnevogner, sykler og hele familien i bilen blir det ekstra belastning på kjøretøyet.

Bilen din: Alle har forskjellig kunnskap om vedlikehold og reparasjon av bil. For noen er det en selvfølge å skifte fra sommerhjul til vinterhjul, også å bytte dekk, bremseklosser, tennplugger, olje oshttp://www.reiseliv.no/wp-admin/post.php?post=5246&action=editv selv. Mange liker å gjøre enda mer grundig vedlikehold med bilen, slik som å bytte eksosanlegg, sette inn nytt blinklysrelé og skru og mekke under bilen, style den med nytt ratt og hva det enn kan være. Og endelig, ikke minst nevne de helt avanserte som bruyker mye fritid til å bygge om hele bilen sin. I dag er det lett å handle bildeler på internett, slik som hos Bildelerekspert.

Bilen din og ferie

Forventninger og drømmer om saltvann, krabbefiske, fjelltopper, solstoler, glade unger og opplagte foreldre faller fort i grus dersom bilturen oppleves som et mareritt. Motorstopp eller annet havari langs veien ødelegger fort det som skulle bli en fin tur.

Konkurranse

Reiseliv gir deg nyttige tips å ta med deg på veien til en sikrere og bedre biltur.

Dette handler om at bilen skal være i teknisk god stand.

Kontroller dekkene dine. Er du ikke sikker på om dekkene holder mål? På sommerdekk er kravet minst 1,6 mm, men NAF  og andre som kan alt om bil anbefaler minimum 3 mm. På vinterdekk er kravet 3 mm, men NAF anbefaler minimum 4 mm på biler under 3500 kilo. Det er særlig ved bråbrems på våt veibane mønsterdybden er avgjørende.

Kjør ikke med piggfrie vinterdekk på sommerføre. En ting er at det er ulovlig, blant annet i Norge og gir fort en bot på 1.000 kroner. Verre er det at vinterdekk går utover bremselengde og sidestabilitet, fordi vinterdekk er laget for kaldere temperatur. Varmegrader er noe av det verste du kan utsette vinterdekk for.

Sjekk lufttrykket på alle hjul. Det skal være mer luft i hjulene ved fullastet bil. Kontroller trykket i reservehjulet og kast det for all del ikke ut for å få plass til mer bagasje. Husk at lufttrykket skal måles med kalde dekk.

Overlast ikke bilen. Overlast gir dårligere kjøreegenskaper og bremseeffekt. Sjekk tillatte vekt i vognkortet. Den største og tyngste bagasjen skal ligge lavest og så langt frem som mulig. Dette gir lavt tyngdepunkt og bedre kjøreegenskaper.

Kjør ikke med for tung eller dårlig sikret taklast. Kjøreegenskapene i bilen forandrer seg ved tung last. Ta det med ro og bli kjent med hvordan bilen oppfører seg.

Bruker du skiboksen til oppbevaring av bagasje, så sørg for å ikke overskride den maksimale vekten for hva boksen tåler. For tung last på taket går ut over bilens stabilitet.

Ha ikke tunge eller skarpe gjenstander løst i bilen. Det kan gi katastrofale følger for deg og dine ved påkjørsel bakfra eller bråstopp.

Sjekk at jekk, verktøy, refleksvest, varseltrekant og førstehjelpssaker er med i bilen.

Ta gjerne med reservenøkkel til bilen. Det er fort gjort å legge fra seg en nøkkel, og en ekstranøkkel kan derfor komme godt med.

Kjør forsiktig. Ta ingen unødvendige sjanser. La ikke ferieturen ende i en katastrofe for deg og dine eller andre veifarende.

For mange er det en selvfølge å bytte blant annet plugger selv. Foto: Common Wikimedia

Sjekk mer ut på internett, hva slags bildeler du kan kjøpe online hos Bildelerekspert

Redaksjonelt innhold på Reiseliv leveres av Reisejournalist

GPS er redningen
under ferieturen i Europa

2013-07-27 GPS-bruk.jpg

GPS er mest brukt av både nordmenn og svensker som veiviser.

Per Henriksen, redaktør av Reiseliv.no. Han har bred erfaring som journalist og redaktør fra aviser, ukepresse, fagpresse, bedriftsaviser, bedriftsintern informasjon og radio. Han har også mange års virksomhet som frilansjournalist og fotograf for utallige medier. Utvikler og kursleder av kursene Reiselivsjournalist og Reisefotograf.