Home Reisetips Sauti za Busara; Øst-Afrikas store musikkfestival

Sauti za Busara; Øst-Afrikas store musikkfestival

by Reiseliv
Sauti za Busara

Sauti za Busara 2020: I år er det 17. gang at festivalen Sauti za Busara arrangeres på Zanzibar. Dette skjer 13. til 16. februar. Festivalen er på få år blitt en stor lokal og internasjonal begivenhet, med fargerikt menneskelig fyrverkeri og tradisjonell øst-afrikansk fart og folklore.

Overraskende få musikkfestivaler finner sted i Øst-Afrika. Det er mange én dags musikkarrangementer, for eksempel i Dar es Salaam i Tanzania og andre byer, men knapt noen flerdagers-festivaler. Blant disse er det Bayimba-festivalen i Kampala, Uganda; Zanzibar International Film Festival (ZIFF), Marahaba-festivalen, Bagamoyo-festivalen, alle tre i Tanzania; og selvfølgelig Sauti za Busara.

Sauti er blitt kjent i hele regionen fordi festivalen er vert kun for levende musikk. «100% live» er slagordet. Dette kan virke rart for andre land, men i Tanzania er det uvanlig at folk går på konserter og ser musikere spille liveinstrumenter på scenen. Sauti za Busaras programmer inneholder mye tradisjonell musikk så vel som unge urbane samtidstalenter. På denne måten er festivalen sikker på at unge mennesker strømmer til arrangementet.

Bebe Baya på Sauti za Busara

Sauti za Busara
Laouratou Barry, alias Bebe Baya, en populær sanger og låtskriver fra Guinea i Vest-Afrika. Foto: Sauti za Busara

Et av de helt store trekkplastre i år er Laouratou Barry, alias Bebe Baya, en populær sanger og låtskriver fra Guinea i Vest-Afrika. Hun er datter av Aisha Dioubaté, en annen kjent sangerinne som hadde mange hitlåter i hjemlandet på 1990-tallet.

Som barn pleide Bebe Baya å nynne og imitere morens sanger. Hun utviklet raskt en lidenskap for sang, men dessverre var det under tragiske omstendigheter karrieren hennes virkelig startet. Etter morens død, fortsatt ung, fortvilet og utrøstelig, skrev hun med bestemoren sin hjelp sangen ‘Tombolola’. En ode til moren som hadde forlatt verden for tidlig for å se barnet sitt vokse.

Bebe Bayas hyllestlåt ble sendt på radio og ble en enorm suksess. Onkelen hennes oppmuntret henne ved å finansiere sitt første album, Tombolola, gitt ut til stor anerkjennelse i 2011.
Hennes andre album ‘Nkhafourou’, som ble gitt ut i 2014, var også en rungende suksess.

For å holde løftet hun hadde gitt moren sin, bestemte Bebe Baya seg imidlertid for å stoppe med å lage musikk mens hun viet seg til videre studier. Hun fullførte graden i bank og forsikring i 2017.

I dag er Bebe Baya-musikk velkjent over hele Guinea og har popularitet på tvers av generasjoner. Hennes eksepsjonelle stemme, smidd i de rene tradisjonene fra Mandinka-sangere, kombineres med urbane lyder for å representere en stil kjent som Pop Manding. En ny retning, uten å forråde hennes Mandinka-arv, uttrykker sin typiske vokalintensitet med ungdommelig sjel og følelse.

Hvordan det hele begynte

Sauti za Busara
Seun Olota er en komponist, singer-songwriter og multiinstrumentalist fra Lagos, Nigeria, er en av årets artister. Foto: Sauti za Busara

Sauti za Busara ble startet i 2003 og var først og fremst dedikert til å fremme og sette pris på rikdommen og mangfoldet av musikk fra den østafrikanske regionen. Gjennom årene har festivalen vokst og endret seg. Fokuset er fremdeles på østafrikansk musikk, men siden et par år har den vist frem mer og mer musikk fra andre regioner på kontinentet og fra afrikanske grupper og mennesker som er flyttet fra sine opprinnelige områder. I dag viser Sauti za Busara mangfoldet av afrikansk musikk. Ved å gjøre dette bygger det respekt for mangfoldet av afrikansk kulturell identitet.

Siden 2017 støtter kunstnerorganisasjonen Africalia festivalen ved å gi dem muligheten til å invitere artister og grupper som kommer fra landene der organisasjonen er aktiv, noe som også er en måte å gi disse artistene tilgang til nye markeder. En ting er sikkert, lover Yusuf Mahmoud, direktøren for Sauti za Busara: folk som kommer til festivalen vil oppdage unike talenter og lyder de aldri har hørt før.

Yusuf, opprinnelig fra Storbritannia, har bodd og jobbet på Zanzibar i 20 år. Første gang han dro til øya var i 1998, for å hjelpe til med å koordinere den første utgaven av ZIFF som et frivillig arbeid i seks måneder. Yusuf bodde hos ZIFF som regissør for musikk og scenekunst, og de seks månedene ble to, tre, fire, fem år … til 2002. Det året bestemte han seg for å forlate ZIFF og sette opp en ny festival med fokus på musikk. Slik startet Sauti za Busara.

Den første utgaven var omtrent 80-90% lokal musikk. I dag er balansen mer enn 50-50%.

–  Vi følte at det var viktig også for østafrikanske musikere å ha muligheten til å se og lære av andre afrikanske musikere. Vi jobber nå med den 16. utgaven, og jeg kan se at dette har hatt innvirkning på standardene og kvaliteten på de tanzaniske forestillingene, forklarer Yusuf.
Prestasjonsnivået, kunstnerisk kvalitet, koreografi av tanzaniske artister har forbedret seg, og de er virkelig forberedt på å opptre på viktige internasjonale arrangementer, i motsetning til de første årene av festivalen.

Øya blir mer og mer besøkt av tilreisende fra mange land i løpet av festivaldagene, og mange velger et opphold på Zanzibar rundt denne tiden, både for å nyte sol, strand, snorkling, dykking og være med lokalbefolkningen gjennom disse fargerike dagene.

Du liker kanskje også

Reiseliv

Denne nettsiden bruker Cookies for å gi deg bedre søkeresultater og leseropplevelser. Klikk her for å fjerne meldingen.