Håndbagasje fly: Når du er ute etter informasjon om et spesifikt flyselskaps regler for håndbagasje, kan du komme et godt stykke på vei ved å lese gjennom selskapets generelle vilkår.
Men disse kan være omfattende, noe som gjør det vanskelig å få en klar og tydelig oversikt over hvilke regler som gjelder for forskjellige flyselskaper.
Håndbagasje-mål kan dessuten være oppgitt delvis flere steder på selskapets nettsteder.
Vi gir deg her en oversikt over de viktigste reglene for håndbagasje på ett og samme sted, noe som gjør det enklere for deg å kontrollere at din håndbagasje er i overensstemmelse med de gjeldende reglene for håndbagasje.
Koffert eller bag – uansett hva du velger å ta med om bord på flyet, er målene de samme.
I tabellen under finner du alle de største flyselskapene og lavprisselskapene, og du kan enkelt og greit se hvilke regler de ulike flyselskapene opererer med i forbindelse med håndbagasjens størrelse og vekt og også din innsjekkede kofferts maksimalt tillatte vekt.
Du kan derfor enkelt og greit se begrensningene som gjelder for selskaper som KLM og RyanAir. Bagasje-begrensningene har aldri vært enklere å forholde seg til!
For å komme i gang trenger du bare å klikke på de ulike kolonnetitlene for å sortere og finne målene som gjelder for din bag eller koffert.
Håndbagasje med både lavprisselskaper og andre flyselskaper blir en enkel sak med oversikten vår!
Mer informasjon er tilgjengelig for disse flyselskapene. Klikk på linken for bagasjeregler for å se alle detaljene vedrørende både innsjekket bagasje og gjeldende håndbagasje-regler.
** Ved reise til eller fra Dubai må håndbagasjens vekt være maksimalt 8 kg.
Dataene i tabellen over kan sorteres etter flyselskap (alfabetisk) eller etter håndbagasjens tillatte størrelse eller vekt, og du kan dessuten se hvor tung den innsjekkede kofferten din kan være for hvert flyselskap, som blant annet RyanAir. Håndbagasje-regler og annen informasjon finner du link til for hvert flyselskap i den høyre kolonnen.
Tabellen oppdateres regelmessig for at skal ha tilgang til den nyeste informasjonen om de ulike reglene for håndbagasje. RyanAir og andre flyselskapers regler oppdateres så snart vi mottar informasjon om disse.
Ansvarsfraskrivelse: Selv om vi gjør vårt beste for å oppgi den nyeste informasjonen i forbindelse med håndbagasjeguiden vår, anbefaler vi at du alltid kontrollerer informasjonen på flyselskapets nettsider. Expedia er ikke ansvarlig for eventuelle endringer eller restriksjoner som utføres/besluttes av de ulike flyselskapene.
Størrelsesguide for bagasje utarbeidet av Expedia
Få nytt fra Reiseliv på epost. Se hva vi tilbyr og bestill nyhetsbrev her
Liker du artikkelen om håndbagasje, så gi oss like og del på Facebook
Du kan søke hoteller verden rundt og bestille direkte her på Reiseliv
.. ... . Reiseliv er Norges eldste reiselivsmagasin på Internett, startet i 2000.
Ridetur gjennom prærielandskapet i Nord-Dakota
Paradisøyer og opplevelser: To trender skiller seg tydelig ut når nordmenn skal liste opp sine drømmereisemål; Reisen skal helst gå til paradisstrender eller opplevelsesintensive destinasjoner. De fleste drømmer om å reise til USA etterfulgt av Maldivene, Australia, New Zealand og Japan.
Lange flyreiser er ikke avskrekkende når vi skal liste opp våre drømmereisemål. Få drømmereisemål ligger i Europa – det er bare Hellas og Italia som kommer inn på topplisten. Isteden er det destinasjoner lengre bort som lokker når vi får drømme oss bort.
De fleste drømmer om å reise til eksotiske reisemål langt borte som f.eks. Maldivene, Fiji, Australia, New Zealand, USA og Japan. Maldivene er selve ikonet på paradisøyer med sitt turkise vann, kritthvite strender og massevis med små øyer og utforske.
Paradisøyer – slik som Fiji
Kritthvite strender og vaiende palmer til tross, muligheter for utflukter og andre typer opplevelser på utenlandsferien stadig har økt betydning når vi skal liste opp hva som er viktigst når vi velger reisemål.
At manges drømmereisemål går til destinasjoner som Australia, Fiji, Japan og USA er helt på linje med denne utviklingen. Flere og flere vil komme hjem fylt med nye inntrykk i møter med spennende kulturer, og ikke bare ha hatt en avkoblende uke i solen.
Mange drømmer om Australia med sitt enorme areal, tilbyr alt fra den vakre storbyen Sydney til fantastiske naturopplevelser både langs kysten og inne i landet.
Interessen for New Zealand satt fart for flere år siden da landets vakre landskap fungerte som kulisse under innspillingen av Ringenes Herre-filmene, og har hatt en stadig økende popularitet siden da.
Nordmenns topp-ti paradisøyer og opplevelser
- Reise til en paradisøy (Mauritius, Fiji, Zanzibar etc), 16 prosent
- Roadtrip i USA, 14 prosent
- Australia og/eller New Zealand, 10 prosent
- Cruise i Karibien, 10 prosent
- Inkaveien til Machu Pichu, 6 prosent
- Safarireise i Afrika, 5 prosent
- Rundreise i Asia, 5 prosent
- Den Transibirske jernbane, 5 prosent
- Rundreise i Sør-Amerika, 4 prosent
- Naturreiser (Galapagos. Borneo etc). 3 prosent
Kilde: Tickets Kantar Sifoundersøkelse
Liker du artikkelen?
Liker du artikkelen, gi en kommentar eller skriv litt om din egen reise derfra på vår Facebook. Eller kommenter på Reiselivs Linkedin eller Instagram. Like bra det! |
Hei, hei! Hvordan få nyttige reisetips?
Husk å melde deg på Reiselivs Temamelding så du får tilsendt mange nyttige tips om å reise. Bestill her |
Har du skrivekløe?
Les her hva du kan gjøre med det. Du inviteres til å skrive din artikkel her på Reiseliv under Din Reiseartikkel |
Lik og del
Del artikkelen på dine sosiale medier, gled venner, kjent og bli kjent med noen. Klikk på ikonene under: |
Kontakt oss
Har du kommentar til artikkelen, mer informasjon eller ønsker kontakt med Reiseliv, send inn skjema:
Leiebil – Biltur gjennom syv stater på to uker
Leiebil: Det er lange strekk å kjøre når man gjør en rundtur gjennom flere stater i USA. Spenningen begynner allerede med planlegging; hva vil jeg gjøre?, søke i Google Maps, finne overnattinger, leiebil, sette opp budsjett – og endelig bestille flybilletter. Men er det verd å sitte mange timer i bil fra stat til stat? Det er bare ett svar på det.
Hvor er det mest spennende å kjøre bil rundt i USA? Det er det mange svar på. For en tid tilbake fikk jeg spørsmålet om hvilket land er det rareste jeg har vært i. Svaret mitt var kjapt; ”USA”. Hun som spurte så på meg lenge, og ga ingen kommentar. Så hvorfor svarte jeg som jeg gjorde? Fordi jeg mente det. Jeg har reist rundt i USA mange ganger med leiebil siden 1982, med bil, alt fra et halvt år til knapt et par uker. Det er like spennende hver gang, og bekreftelsen på at dette er et rart land blir sterkere og sterkere for hver gang.
En skreddersydd tur – slik jeg alltid reiser – har to og en halv fase. Første fase er planlegging, slik som omtalt i ingressen. Andre fase er selve turen. Den halve fasen er hjemkomsten. Nedturen som jeg kaller det. Fordi ingen gidder å høre på hva jeg har opplevd, knapt nok spør om jeg hadde en fin tur. Men mine egne minner er det ingen som kan ta fra meg, og de skyller over meg som langsomme bølger på en langgrunn strand. Igjen og igjen. Den eneste det går an å mimre med er reisefølget, når jeg ikke har fartet rundt på egen hånd.
Hvor reiser du i USA, gjennom hvilke stater for å oppleve det virkelige, hverdagslige og sammensatte landet? Det er vanskelig å gi råd, helt ut fra hvilke interesser du selv har. Det beste er å ha en slags hovedplan på hvor du vil og hva du vil. Og så legge inn minst halve dagen til det som plutselig dukker opp, det uventede, det ”dette må jeg se”! Nok av overraskelser kommer underveis; garasjesalg utenfor et hus, rodeo, indianske pow wow, markeder, lokale feiringer, møte med mennesker du gjerne tilbringer en ekstra time eller to sammen med, museer som fortjener mer enn en snarvisitt, et naturlandskap du knapt klarer å forlate, osv osv. Du er garantert å oppleve dette, hver dag. Noen ganger er det vondt å starte bilen og kjøre videre.
Ok, jeg skjønner spørsmålet ditt. Du lurer på hva jeg trives best med. La meg ta den siste turen med leiebil, juni 2016. Det gir en pekepinn.
Den startet i San Francisco, favorittbyen min i USA. Passe stor, allsidig og spennende, fargerik, knudret – det vil si mange bratte bakker å sette bakkestarten på prøve. California er en interessant stat med stor variasjon i gjøremål og opplevelser, helt fra de store grønne skoger i nord mot Oregon til tørre San Diego mot Mexico i sør. Og ikke glem å ta den klassiske Highway 101 langs kysten fra Salinas til Los Angeles. I år døpte jeg denne veien til Mustang Road. Jeg har kjørt veien flere ganger, men aldri sett så mange åpne Mustanger, leiebil på leiebil, i svart, rødt, gult, hvit… Mote nå å leie seg en Mustang å kjøre Higway 101, tydeligvis.
Los Angeles er en stor og forvirrende by som i liten grad inviterer til lengre opphold. Jeg bodde der noen uker for noen år siden, men føler aldri gjensynsglede. Dog er du først på de kanter, er det artig å gjøre en stopp, cruise nedover Sunset Boulevard og spasere på alle verdensstjernene på Hollywood Boulevard og Vine Street, der den amerikanske underholdningsindustrien har nedfelt stjerner med kjendisers navn i fortauet.
Kjendiser er det også nok av når du kommer til Las Vegas, byen som vokser raskere enn slyngplanter i regntiden. Las Vegas utvides med stadig flere gater, og disse gis ofte navn etter underholdningsartister som har bidradd stort til å øke omsetningen i kasinoene. Du kan kjøre Dean Martin Drive, Frank Sinatra Drive, Jimmy Durante Boulevard, Mel Tormé Way, og ikke å forglemme å unne deg en tur på ”The Strip”, den gamle hovedgaten som egentlig heter Las Vegas Boulevard. Det er her det foregår det meste i ørkenbyen.
For fjerde gang i livet var jeg igjen på kanten av stupet, 1600 meter ned til bunnen av Coloradoelva. Denne gang på North Rim i Grand Canyon. Det gir pustebesvær hver gang å stå på ei steinblokk med utsikt over kløfta som er 450 kilometer lang, 500 meter på det smaleste og 29 kilometer på det bredeste. Et must for en bilturist på disse traktene.
Både fra North Rim og South Rim (Grand Canyon Park Headquarter) kan du kjøre til Momunent Valley helt syd i Utah, denne merkelige ørkenen med de høye stenskulpturene som er bakgrunn i utallige Western-filmer. Du er da inne i indianerland.
Yellowstone er et annet reisemål når du tusler rundt i USA på fire hjul. Nasjonalparken er jo en av verdens mest berømte, og ikke uten grunn. Naturfenomener på rekke og rad og med et kompakt dyreliv som i en dyrepark.
Et par uker på hjul går fort i USA, men så kan du få gjort en pen rundtur ved å legge inn et par dager med lange strekk, legge milene bak deg og komme frem til et nytt reisemål.
Det ble syv stater på denne turen. California, Nevada, Arizona, Utah, Wyoming, Idaho og Montana. Er dette mulig på to uker? Er det verd med noen lange strekk gjennom ørken og skoger? Svaret er ja, og det er mulig uten stress, men med mange opplevelser. Noen planlagt på forhånd, andre kommer seilende helt spontant.
Planlegging: Bruk Google Maps under planleggingen. Fantastisk verktøy for både å se landskapet, kjørerute, kilometer og timer. Og å finne overnatting og severdigheter.
Flybilletter: Mange muligheter. En mulighet er via Island med Icelandair (kanskje en stop over og ta en leiebil der et par dager?)
Overnatting: USA er full av moteller langs veien og i byene. De siste årene har det utviklet seg til at mange moteller også har enkel frokost. Prisene ligger på alt mellom 60 og 150 dollar per natt – én eller to personer for samme pris. Personlig foretrekker jeg å forhåndsbestille overnatting ved ankomst nær flyplassen hvis jeg ankommer på kvelden, og kan kjøre rett til motellet. Det samme kan være aktuelt når jeg skal hjem, avhengig av når flyet skal ta av. Ellers forhåndsbestiller jeg ikke i USA, men begynner å se etter muligheter ved 6-tiden, komme litt i forkant av sinkene. Kjører du inn i en småby kan det også være artig å kikke litt rundt og finne en hyggelig restaurant.
Mat: Mat er det nok av i USA. Du blir fort lei av McDonald, men det er mange restauranter som serverer mye god mat. I de sydlige statene er tilbudet av mexicansk mat lett å finne. Det er vanlig å legge igjen en dollar per person på bordet når man har spist på restaurant med servering.
Leiebil: Personlig foretrekker jeg litt romslig leiebil, enten jeg reiser alene eller vi er to. Biler fra mellomklassen og litt opp, f. eks SUV er mer behagelig enn mindre når du skal oppholde deg på landeveien i noen timer. Det er noe forskjell på leieprisen hos de ulike selskapene . GPS kan du leie, og for mange et fint verktøy for å finne frem, ikke minst når du kjører i byer. Ikke glem forsikring! Bestill og betal for ” full insurance package”, det vil si at da er du dekket opp for alt. Norsk sertifikat fungerer greit i USA.
Lov og orden: Veitrafikken i USA er nok den mest strukturerte i verden. Alt er regulert, og de reguleringene skal du holde deg til, enten på offentlig vei eller på P-plassene ved kjøpesentra. Det forventes av andre sjåfører at også du er en mild trafikant, og man slipper hverandre frem. Fartsoverskridelser og andre irregulære brudd på trafikkreglene kan fort ende med en saftig bot. Amerikansk politi er høflig og vennlig, men også meget bestemt på at det skal være orden. Det er lov å svinge til høyre ved rødt i lysregulerte kryss, dersom det ikke er trafikk i gata som har grønt. De fleste veikryss har full stopp, og med det menes stopp. Den som først kommer til krysset har forkjørsrett og skal kunne kjøre trygt videre.
Hi, how are you today?: Amerikanere er et vennlig folk, og det er ikke uvanlig at når du møter fremmede på gata så sier de ”Hi”. Som nordmann skvetter du litt, for det er jo en ukjent som passerer. Men ukjente hilser ofte på hverandre. Ved ankomst i resepsjoner osv blir du møtt med smil og ”How do you do”, ”How are you today” og lignende. Ha et godt lager av ordet ”Sorry” å kunne strø om deg med. Man bruker det ordet i mange sammenhenger. Bare vent å se…
Priser: Alle priser i USA er uten skatter. De ulike statene og lokale reguleringer har ulikt skattenivå, og dette legges på sluttsummen. Skattene kan til sammen gi opp mot 10 prosent påslag.
Kvinnedagen markeres av Ethiopian Airlines den 8. mars ved at flyselskapet har en egen spesialflyvning med kvinnelig besetning fra Addis Abeba via Stockholm til Oslo. Ankomsten er en tydelig støtte til den internasjonale kvinnedagen og feiringen i Norge, med kaptein Amsale Gualu ved spakene.
Ethiopian Airlines er Afrikas største flyselskap og en av Etiopas største og viktigste arbeidsplasser.
– Med denne flyvningen ønsker vi å vise hele verden hvilken makt kvinner har. Ved ankomst i Stockholm og Oslo møter besetningen sine medsøstre på det europeiske kontinentet, sier Tewolde GebreMariam, direktør i Ethiopian Airlines, i forbindelse md at kvinnedagen markeres.
Avgjørende nøkkelrolle for flyselskapet
Han understreker kvinners viktige rolle gjennom flyselskapets 74 år lange historie. De er stolte av å ha mange sterke kvinner i alle posisjoner.
– Kvinner spiller en viktig rolle i vår suksesshistorie: fra vi startet opp i 1945 til denne historiske flyvningen. På kvinnedagen ønsker vi å feire den fantastiske jobben de gjør både i Ethiopian Airlines og i resten av flybransjen. Selv om kvinner er den viktigste ressursen i Afrika har vi fortsatt en vei å gå. Det er fortsatt kjønnsforskjeller på kontinentet vårt. Vi må alle gjøre det vi kan for å tilrettelegge for å få kvinner inn i posisjoner i samfunnet, sier GebreMariam.
Kvinnedagen markeres
ved flere kvinner bak spakene
Flyselskapet jobber aktivt med å utdanne kvinner til ledende posisjoner. Til nå er 19 av 1022 piloter kvinner.
– 35 prosent av medarbeidere i Ethiopian Airlines er kvinner. Vi har et stort trenings- og utdanningssenter hvor vi legger stor vekt på å rekruttere og utdanne topp motivert og dyktig personell til å håndtere alle oppgavene i og rundt flyene våre.
Akkurat nå er det 22 kvinnelige studenter som sikter seg inn på en jobb bak spakene i løpet av de neste 18 månedene. Selv om det er flest kvinner som trenes til kabinpersonell, ser vi en gradvis økning blant interessen hos kvinner som vil utdanne seg til piloter og teknisk personell, sier Mussie Fitehamlak. Han er flyselskapets representant i Norge og opptatt av at Kvinnedagen markers.
Få nytt fra Reiseliv på epost. Se hva vi tilbyr og bestill nyhetsbrev her
Historisk høy kvinneandel i regjeringen
Etiopia er blant de afrikanske landene som er i sterkest vekst. I følge landets statsminister Abiy Ahmed skal kvinner ha æren for dette.
I Etiopias regjering har kvinner halvparten av ministerpostene; blant annet viktige poster som forsvarsminister og fredsminister
– Våre kvinnelige ministre skal motbevise den gamle oppfatningen om at kvinner ikke kan lede, uttalte statsministeren da hans nye regjering ble utnevnt i oktober 2018.
Ethiopian Airlines
Ethiopian Airlines er det største og raskest voksende flyselskapet i Afrika og del av Star Alliance. Selskapet ble etablert i 1945.
I dag flyr de til dag til flere enn 60 destinasjoner i Afrika i tillegg til 119 ulike destinasjoner verden over. Ethiopian Airlines har kontinentets mest moderne flyflåte som består av 111 cargo- og passasjerfly, i tillegg til 63 nye fly i bestilling. Ethiopian Airlines har mottatt en rekke utmerkelser og priser.
I 2018 ble de for andre gang kåret til Afrikas beste flyselskap. De mottok firestjerners sertifisering fra Skytrax.
Få nytt fra Reiseliv på epost. Se hva vi tilbyr og bestill nyhetsbrev her
Liker du artikkelen om at kvinnedagen markeres, så gi oss like på Facebook
Sjekk og bestill hotell i Addis Abeba her
Du kan søke hoteller verden rundt og bestill direkte her på Reiseliv
.. ... .
Reiseliv er Norges eldste reiselivsmagasin på Internett, startet i 2000.
Kuriftu Resort i Etiopia – Som skapt for stopover
Få nytt fra Reiseliv på epost. Se hva vi tilbyr og bestill nyhetsbrev her
Flyforsinkelser: 2018 har vært et «annus horribilis» for flyselskapene: Antall forsinkelser og kanselleringer økte betydelig for alle norske flyselskap under fjoråret. 14 300 passasjerer som reiste fra norske flyplasser ble rammet av kanselleringer eller forsinkelser – hver dag.
I løpet av kalenderåret 2018 har rundt 45 900 av totalt 243 200 flyvninger med avgang fra norske flyplasser enten blitt forsinket eller kansellert. Det viser fersk flystatistikk som flyserstatningsselskapet Airhelp har samlet fra internasjonale trafikkdatabaser. Tallene vitner om at 2018 har vært et av de aller vanskeligste årene for flybransjen i moderne tid.
I praksis betyr dette at rundt 125 flyvninger daglig har feilet i å holde tidsplanen, sett i gjennomsnitt for alle flyselskaper som opererte i eller fra Norge i 2018. Ved å finne det gjennomsnittlige antallet passasjerer per flyvning i 2018, har Airhelp regnet ut at over 14 300 passasjerer reisende fra norske flyplasser har blitt rammet av kanselleringer eller forsinkelser daglig. For hele året er tallet svimlende 5,2 millioner passasjerer – en økning fra rundt 4,1 millioner passasjerer i 2017.
Den Europeiske domstolen om flyforsinkelser
Den Europeiske domstolen i Luxemburg har avgjort at passasjerer rammet av flyforsinkelser eller kanselleringer grunnet streik kan ha krav på erstatning fra flyselskapet.
– 2018 har vært et tøft år for flybransjen både i Norge og resten av Europa. Hovedårsaken er rekordhøy lufttrafikk kombinert med streiker og mangel på flypersonell, sier landssjef for Airhelp i Norge, Andreas Hermansson.
Noen av utfordringene kan flyselskapene ikke klandres for, mens andre kunne vært unngått, spesielt med tanke på forsinkelser relatert til utilstrekkelig bemanning.
-Flyselskapene har uansett mye å lære av hva som gikk galt i 2018, sier Hermansson.
Norske selskap mindre punktlige
Totalt sett er prosentandelen punktlige flyvninger i Norge, altså flyvninger som er mindre enn 15 minutter forsinket, falt fra 84,3 prosent i 2017 til 80,9 prosent i 2018.
Blant selskapene med norsk tilhørighet, kommer SAS dårligst ut året sett under ett. Antallet flyorsinkelser og kanselleringer har økt fra 16,5 prosent i 2017 til 20,3 prosent i 2018.
Norwegian følger hakk i hel og har svekket punktligheten mest: Selskapet øker andelen flyvninger med tidsutfordringer fra rundt 12,9 prosent i 2017 til 17,7 prosent for 2018. Widerøe, som har flest flyvninger i Norge i 2018, er best med rundt 5,6 prosent forsinkelser og kanselleringer, en økning fra rundt 4,1 prosent i 2017.
– Punktligheten faller for de fleste internasjonale flyselskapene, men den fallende punktligheten til SAS, Norwegian og Widerøe blir selvsagt helt avgjørende for den totale punktligheten i Norge. Med såpass stor økning i forsinkelser og kanselleringer er det grunn til å tro at erstatningsutbetalingene til rammede passasjerer for 2018 vil øke betydelig, sier Andreas Hermansson.
Fakta om flytrafikken i Norge i 2018:
Beste ukedagen å fly (mest punktlige): Tirsdag
Verste ukedagen å fly (minst punktlige): Fredag
Beste tidspunkt: kl. 06.00-12.00
Verste tidspunkt: kl. 16.00-22.00
Travleste destinasjon i 2018: OSL Gardermoen til TRD Værnes
Tre mest travle utenlandsdestinasjoner: København, Amsterdam, Stockholm
Liker du å lese artikkelen, så gi oss like på Facebook
.. ... .
Reiseliv er Norges eldste reiselivsmagasin på Internett, startet i 2000.
Flyforsinkelse – Du har nå bedre rettigheter
Huldra finnes, i hvert fall når du kjører Flåmsbanen. Det har bloggeren Linn Krogh Hansen sett med egne øyne. Et plutselig innfall til en biltur ga henne mange flotte og spennende opplevelser tre høstdager fra øst til vest, og hjem igjen. Teksten nedenfor er fra hennes blogg:
Kombinasjonen av fuktig norsk friluftsliv og innendørs peiskos er blant høstens store gleder, og man rekker mye i løpet av en kortferie med egen bil fra øst til vest og tilbake.
I mangel av en lengre sommerferie i år, bestemte jeg meg for å hoppe i bilen sammen med hunden og utforske de nærmeste vestlandske fjordene i løpet av to-tre dager.
Steder som Hardanger og Flåm har jeg aldri hatt tid til å besøke, hvis jeg ser bort fra rene transportetapper og turer i forbindelse med svømmeklubben i yngre dager.
Med tre dager og begrenset budsjett til disposisjon, booket jeg tre overnattinger på henholdsvis Haukeliseter, Brekke Gård Hostel i Flåm og i Aurlandsfjorden hotell.
Til tross for ekstremt værvarsel og påfølgende omkjøringer grunnet flom, fikk vi tre flotte dager med kombinasjonen av innekos og våte uteopplevelser.
Under følger fem høydepunkter fra denne lille rundturen, som byr på avkopling og opplevelser for både gane, øye og kropp.
Gourmetmiddag på Haukeli
Haukeliseter fjellstue ligger strategisk til som første stoppested midt mellom Østlandet og Vestlandet ved Europavei 134 fra Drammen til Karmøy. Den tradisjonsrike fjellstuen byr på alt fra enkle stabbursom og småretter, til hotellstandard og gourmetmiddag.
Etter 4-5 timers kjøring møtte jeg vestlandsværet og tussmørket akkurat i det jeg svingte inn til Haukeliseter. Jeg og hunden min har fått rom i et av stabburene, med tradisjonelle køyesenger, skrivebord og et enkelt kjøkken.
Jeg har tidligere overnattet her på vinterstid. Da var det flotte skiforhold med klar himmel og hvite vidder så langt vi kunne se. Denne gangen regner det, men utsikten rett ut mot Hardangervidda fra restauranten er likevel suveren. Jeg har bestilt en treretters gourmetmiddag bestående av en forrett med Haukelichevre, hovedrett med kveite og en sjokolade-brownie til dessert.
Haukeliseter kan dette med god mat, og har spesialisert seg på kortreiste og unike matopplevelser. God mat nytes gjerne i kombinasjon med fjellturer og sosiale gruppeturer.
–Vi satser sterkt på kortreist mat fra gårdene i nærheten, både når det gjelder middag og turmat. Kombinasjonen av kortere gruppeturer for vanlige mennesker uten altfor mye fjellerfaring med kokketilberedt mat ute i naturen er populært, forteller Marcus Andersson, markedssjef på Haukeliseter fjellstue.
Nå i høstferien holder Haukeliseter et variert og spennende familieprogram for store og små, med blant annet gratis kanoutlån, skattejakt, fjellspa og bålkos med pinnebrød.
Badestopp i Hardanger
Kjørerturen fra Haukeliseter til Lofthus skulle tatt et par timer. Kuling, storm og flom gjorde sitt til at veiene på hver sin side ut fra Odda var stengt, så det eneste alternativet var å kjøre via Jondalen til Utne, og ta ferge herfra til Hardangerbestikk-bygda Kinsarvik.
Derfra var det kun ti minutters backtracking til Lofthus. Med start fra Haukeli klokken 1130, ville jeg normalt vært fremme rundt 1330-1400. Flommen og uværet gjorde sitt til at klokken var nærmere 1700 da jeg var fremme. Snille og tålmodige Tussler, som ikke hadde fått den lange morgenturen på fjellet som vi hadde håpet på, måtte jo luftes underveis. Men selv om vi var sent ute med tanke på å kjøre tilbake til Kinsarvik og opp til Flom for natten, måtte jeg en tur innom spaanlegget i Lofthus.
Som medfødt badegal og fortsatt aktiv svømmer er det et sted jeg lenge har drømt om å besøke og prøve: nemlig utebassenget på Hotel Ullensvang i Lofthus. En 88 meter lang svømmekanal forbinder innendørsbassenget med utendørs infinty-bassenget, og har kan du svømme året rundt. Den ser fantastisk ut på bilder, og er faktisk enda mer imponerende i virkeligheten.
–Et godt tips er å starte ute og så svømme deg inn i varmen, anbefaler service manager Susanne Wildner, som viser meg rundt og gir meg en god og varm badekåpe, samt håndkle og dusjsåpe før jeg forsvinner inn i garderoben
At gradestokken viser et ensifret tall og vindmåleren et tosifret i antall meter per sekund, gjør ingen verdens ting. Utebassenget holder noen og tyve grader, og det er deilig å svømme utendørs med fjell, foss og fjord på alle kanter.
Spaanlegget besøkes like mye av lokale som av turister, og innendørsdelen skulle jeg gjerne brukt flere timer på. Men med 19 m/s i vindkastene, regn og mørke smale veier, måtte vi hive oss rundt og kjøre videre til Flom før det ble for sent.
Huldra og ølbrygging med mat
Les mer fra Linns Reise Travel Blog, blant annet om Flåm i enden av fjorden, Flåmsbana hvor hun så huldra komme ut fra tåkedisen, og hun synger ut sin klagesang til fossen.
Linn skriver også om peiskos på vikingpub hvor Ægir bryggeri og pub er oppkalt etter den ølbryggende norrøne guden ved samme navn, og den moderne versjonen av ølbryggingen holder til Flåm.
Hun kjører gjennom vakre Aurlandsfjorden, gjør «tunnelsafari» ved å ta veien gjennom Lærdalstunnelen, verdens lengste biltunnel, et fargerikt alternativ til å kjøre over Aurlandsfjellet.
Liker du artikkelen om bilturen og lysten til å se huldra, så gi oss like på Facebook
Sjekk og bestill Haukeliseter Fjellstue her
Haukeliseter Fjellstue tilbyr badstue og svømmebasseng samt gratis Wi-Fi på offentlige områder. De har også turistinformasjon, gavebutikk og vintersportaktiviteter.
Gjester ved hytten har tilgang til en rekke fasiliteter, som fiske og kanopadling. Gjester som vil bruke dagene på å oppleve områdene rundt, kan få lunsjpakker som de kan ta med seg på tur.
Det er 5 rom på Haukeliseter Fjellstue, alle er utstyrte med de nødvendigheter man behøver for et behagelig opphold.
Du kan søke hoteller verden rundt og bestill direkte her på Reiseliv
.. ... .
Reiseliv er Norges eldste reiselivsmagasin på Internett, startet i 2000.
Havet: Langt der ute ligger Træna
Reiseplanlegging, flyselskaper, flyplasser
Hvilke flyselskaper er best og hvilke flyplasser er folkets favoritter? Det er kjekt å vite når reiseplanleggingen er i gang. Og så ta med; hvilke flyselskaper er verst og hvilke flyplasser bør du unngå? Her er oversikten.
Reiseplanlegging: AirHelp Score 2018, verdens største rangering av flyplasser og flyselskaper, har på nytt rangert luftfartsindustrien på verdensbasis. Internasjonalt gjør Qatar storeslem både for beste flyselskap og flyplass, mens Norwegian er beste nordiske flyselskap med en 12. plass totalt. Samtidig er Stavanger Sola kåret til Nord-Europas beste flyplass.
AirHelp, et verdensomspennende selskap som tilbyr kompensasjonstjenester til passasjerer, har siden 2015 rangert flyplasser og flyselskap over hele verden. Nå slippes den sjette rangeringen i rekken, som er utarbeidet etter en evaluering av flyplasser og flyselskap mellom 22. desember 2017 og 20. mars 2018. Rangeringen gjøres etter en omfattende, databasert evaluering og har forskjellige kriterier: Flyselskapene bedømmes etter service, punktlighet og kundebehandling, mens flyplassene blir bedømt på service, punktlighet og kundetilfredshet. Greit nå du skal drive reiseplanlegging.
I AirHelp Score 2018 tar Qatar Airways (Qatar) førsteplassen, etterfulgt av Lufthansa (Tyskland) og Etihad Airways (UAE). Bedre punktlighet og behandling av krav fra passasjerer betyr at Qatar Airways dytter Singapore Airlines ned fra 1. til 4. plass av de totalt 72 flyselskapene som er med i 2018. De fem flyselskapene rangert dårligst i verden er Air Mauritius, Easyjet, Pakistan International Airlines, Royal Jordanian Airlines og WOW Air.
Norwegian leverer
Norwegian overbeviser med en 12. plass, og er dermed Nordens beste flyselskap i rangeringen. SAS finner vi midt i feltet på en 36. plass. SAS scorer dårligere på punktlighet og service enn Norwegian, men er langt bedre på håndtering av krav fra passasjerer.
AirHelp Score viser at flyselskaper som fokuserer mye på sine passasjerer, kommer best ut i kåringen, forteller AirHelp sin landssjef i Norge, Andreas Hermansson.
– Qatar Airways er kjent for å sette kundene først, og er ingen tilfeldig vinner. De har vært inne blant topp tre siden 2015, så det er bare å se og lære for nordiske flyselskaper, sier Hermansson.
– Årets AirHelp Score viser at når konkurransen blir tøffere mellom flyselskapene, vil de som setter passasjerene først vinne. Flyselskapene har lenge fokusert på å kutte kostnader og oversett behovene til kundene sine, noe som straffer seg. Samtidig er det fint å se at flere flyselskaper har skiftet holdning i forhold til å kompensere sine passasjerer når noe går galt, sier Hermansson.
Stavanger Sola best i Norden
Man kan kalle Qatar en luftfartsnasjon etter årets kåring, for også i flyplasskåringen stikker Gulfstaten av med seieren. Passasjerene opplever Hamad International Airport i Doha som best, mens Athen International Airport og Tokyo Haneda International Airport følger på de neste plassene. Nederst på listen finner vi noe overraskende London Stansted Airport og Kuwait International Airport.
Samtidig kan Stavanger Sola flyplass skryte av å være Nord-Europas best rangerte flyplass, med en hederlig 18. plass av de 142 flyplassene som er med på verdensbasis. Dermed slår de både Trondheim Værnes (34. plass), København Kastrup (59. plass), Bergen Flesland (76. plass) og Oslo Gardermoen (78. plass). Stockholm Arlanda kommer på en skuffende 124. plass på AirHelps ranking, og er svakest av hovedstadsflyplassene i Norden.
– Det er bare å gratulere Sola lufthavn med et fantastisk resultat på 8,08 poeng av totalt 10 mulige. Sola slår store og kjente internasjonale flyplasser, noe som viser at man ikke må være størst for å være best, avslutter Andreas Hermansson i AirHelp.
For å se AirHelp Score 2018 i sin helhet, se her: For flyselskap
Verdens beste flyselskap 2018
- Qatar Airways 9,08
- Lufthansa 8,57
- Etihad Airways 8,43
- Singapore Airlines 8,33
- South African Airways 8,31
- Austrian Airlines 8,29
- Aegan Airlines 8,19
- Qantas 8,12
- Air Malta 8,09
- Virgin Atlantic 8,04
Verdens verste flyselskap 2018
- WOW Air 5,04
- Royal Jordanian Airlines 5,13
- Pakistan International Airlines 5,43
- Air Mauritius 5,66
- Ryanair 5,99
- Korean Air 6,03
- Iberia 6,13
- Iberia 6,13
- Aerolineas Argentinas 6,20
- Jet Airways 6,20
Verdens beste flyplasser 2018
- Hamad International Airport (QAT) 8,77
- Athens International Airport (GR) 8,69
- Tokyo Haneda Int. Airport (JP) 8,63
- Cologne Bonn Airport (GE) 8,61
- Singapore Changi Airport (SP) 8,48
- Nagoya Chubu Centrair Airport (JP) 8,43
- Viracopos International Airport (BR) 8,39
- Amman Queen Alia Airport (JO) 8,33
- Guararapes-Gilberto Freyre Int. (BR) 8,30
- Quito International Airport (EC) 8,29
Verdens verste flyplasser 2018
- Kuwait International Airport (KW) 5,40
- London Stansted Airport (GB) 5,53
- Lyon St Ex. (FR) 5,78
- Paris Orly (FR) 5,83
- Stockholm Bromma Airport (SV) 5,91
- Manchester Airport (GB) 5,95
- Boryspil International Airport (UA) 6,03
- Edinburgh Airport (GB) 6,29
- Bordeaux Merignac (FR) 6,37
- Eindhoven Airport (NL) 6,39
Flyplasser: Hvordan slå i hjel tid mens du reiser
I fjor sommer kjørte jeg gjennom Utah, en stat jeg har reist i mange ganger. Men like fullt, alltid spennende i det hjørnet av USA. Jeg reiser med åpent sinn, setter av noen timer til tilfeldig oppdagelse, fra den planlagte reiserute. Så også den dagen, 23. juni 2016.
Artikkelen handler om: Utah, USA, bilferie, historie, mormoner, musikal, kjapp
Kjapp stopp: I det vi passerer et skilt – merk at fra nå av skriver jeg vi – tross at jeg innledet med jeg. Medpassasjer var kona. Vi hadde et par ukers ferie i USA. Nå var vi på vei nordover i Utah og nøt utsikten mot vakre Fishlake National Forest på høyre side.
Men tilbake til skiltet vi passerte, der det stod: Cove Fort Historic Site. Ordet fort får meg til å spile med øynene, for da lukter det ville vesten og historie, dette hang på meg med en gang.
Vi gjorde en kjapp sving, snudde og kjørte tilbake hvor veien gikk av til Cove Fort og forgangen tid. Ruiner, kanskje? Et fort bygget av oppreist tømmer slik det var vanlig den gangen? Kanskje noe spennende å se på, noe nytt å lære, noe å minnes når man er hjemme ved kjøkkenbenken igjen.
Det ble litt forvirring i hodet mitt da jeg kom til veis ende. Her var det ingen bastion, reisverk som beskyttelse mot indianerangrep, ingen halvrustne kanoner. Men en liten velstelt landsby, med postkasser, blomster, nyslått plen og en større gruppe mennesker i søndagsklær, menn med hvite kortermet skjorter og svarte slips. Privat party, enes vi, og parkerte litt unna, gikk i en bue utenom på vei mot det vi skjønte var opprinnelige Cove Fort, noen bygninger oppført av vulkanske steiner, beskyttet av en mur, og en henslengt gammel prærievogn.
-Hello, my name is… sa en stemme bak meg. En velvoksenmann i hvit kortermet skjorte og svart slips smilte bredt og håndhilste. Han smilte enda mer da jeg fortalte at jeg kom fra Norge. Langveisfarende er alltid velkommen hit, fastslo han. Han beklaget at han var opptatt, det var avslutning på et mormonertreff, og han hadde noen oppgaver å gjøre i den forbindelse. Men kona hans kunne vise oss rundt i Cove Fort, med masse historie i veggene.
-Hello, my name is… kom det med myk stemme da hun dukket opp, med The Book of Mormons i hånda.
Hun var en utmerket guide, ga seg god tid til å fortelle om detaljene i hvert rom, og om livet i denne delen av ville vesten, om hvorfor fortet ble bygget og senere forlatt, for så å gjenoppstå som turistattraksjon.
Fortet ble bygget i 1867, et par år etter den amerikanske borgerkrigen. Merkelig nok ble det satt opp av vulkanske steiner, hugget ut i fjellene omkring. Hvorfor dette byggematerialer ble valgt er det ingen som vet. Som allerede sagt, vanligvis ble fort bygget av tømmer.
Det har heller ikke samme utforming som de fleste fort, men består av to enetasjes langhus bundet sammen med en mur i hver ende, slik at det er et atrium i midten, eller en gårdsplass, om man vil, med 6 rom på hver side. Muren var først og fremst som en beskyttelse mot røft vær, som det kan bli på disse kanter. Og eventuelle angrep fra indianer-stammen Ute. Man kunne aldri vite i 1860-årene. Og det var mange av dem i området. Men fortet ble aldri angrepet. Derimot ble en sterkt religiøs mann og knyttet til mormonerne – eller De siste dagers hellige som trossamfunnet heter i Norge – ved navn Ira Hinkley god venn med indianerne som ofte kom på besøk. Tross at det var Hinkley som var drivkraften bak byggingen av fortet på Ute-indianernes tradisjonelle grunn. Men han var en raus mann som ga bort en fjerdedel av jaktbyttet til indianerne, gjerne sammen med en sekk mel.
Hinkley og familien tok i mot overnattingsgjester og fortet fungerte som telegrafstasjon, postrute, reparasjonsverksted for hestekjøretøyer, stell av hester, smie, kirke og andre tjenester som tilreisende sårt trengte på vei gjennom villmarken.
Sang og musikk, skravling og juging
Nå var det ikke alltid rom nok for de farende, så mange overnattet i telt rundt fortet. Her ble det lett sene kvelder med sang og musikk, skravling og juging cowboyene og andre reisende seg i mellom. Hinkleys familie serverte middag, og gjestene hadde sannsynligvis litt flytende på flasker med seg på turen. Det har man jo sett i mange westernfilmer.
Hinkley og hans familie drev fortet i 10 flere år. Men utviklingen gikk videre, og da jernbanen vestover mot blant annet Salt Lake City som ligger en gammeldags dagsreise unna, ble bygget ferdig, var det slutt for fortets tjenester.
Hinkley-familien forlot stedet i 1877, og Church of Jesus Christ of Latter-day Saints som var den egentlige eieren, solgte eiendommen. Forfallet tok til, men da århundret gikk mot slutten kjøpte mormonerne fortet tilbake, og har siden den gangen drevet det som en turistattraksjon.
For hundre år siden var det ikke så enkelt å nå frem dit, men i dag kun en rask stopp når man farer av gåre på fire hjul på Interstate 15, 2,5 time sør for Salt Lake City.
Etter et par timer med historie og vakkert vær, var tiden inne til å forlate den tålmodige og kunnskapsrike guiden. Hun hadde svart grundig på flere hundre av mine spørsmål, så da det var tid for å spørre:
– Hva koster guidingen?
-Nooo, no it’s free.
Såpass nysgjerrig som jeg er, spurte jeg om jeg kunne få kjøpt en ”Book of Mormons”. Jeg kjente knapt til trossamfunnets historie og religiøse tanker. Om jeg ikke er særlig dypt bevandret i Bibelen, så er hovedtrekkene på plass. Kanskje jeg kunne lese meg opp litt på forskjellen på den lutheranske lære og mormonernes – en kjapp research?
– Hva koster boken? spurte jeg.
-No, no it’s free.
Det har ikke vært mulig å unngå å få med seg at Det Norske Teatret i Oslo for tiden kjører musikalen ”The Book of Mormons”, som oppnådde en kjapp suksess. Forestillingen er forlenget frem til sommeren neste år. Den blir kalt både en komedie og en satire over mormonernes religion.
Musikal-komedien ble uroppført i New York i 2011. Den spilles fortsatt på Broadway, nærmere bestemt Eugene O’Neill Theatre. Forestillingen er tildelt en rekke priser, blant annet Tony Awards i 2012.
Ferietid er skadetid – vær obs med hotellege i USA
Leiebil: Unngår du å tegne forsikring hos utleieselskapet unngår du også et fordyrende mellomledd. Flere kredittkort har egenandelsforsikring inkludert i kortet, og lar deg spare flere tusen kroner på leiebil.
Reiseglade nordmenn flyr av gårde til fjerne destinasjoner for å nyte utenlandsferie i sommermånedene, og mange foretrekker bilen som framkomstmiddel også på reise. Mange tyr derfor til leiebilselskapene i destinasjonslandet for å få fatt i kjøretøyet de begjærer, men leien kommer ofte med en noe ekkel bismak, skriver Dinero.no i en pressemelding.
Når du tegner leieavtale blir du nemlig prakket på et vell av tilleggsforsikringer. Du kan pent takke nei til de aller fleste av tilleggstjenestene: I havet av overprisete forsikringer er det kun én du virkelig trenger, og det er egenandelsforsikring for leiebil.
Utleieselskapets forsikring: Et fordyrende mellomledd
Leier du bil i utlandet får du gjerne med en kasko- og ansvarsforsikring med på kjøpet. Får du derimot skader på leiebilen i leieperioden, må du ut med en relativt høy egenandel. Denne egenandelen slipper du å betale dersom du har egenandelsforsikring for leiebil. Utleieselskapet gjør derfor sitt ytterste for at du skal tegne nettopp deres leiebilforsikring når du leier bil.
Haken er at leiebilselskapenes forsikringspriser er skyhøye. Avhengig av hvor i verden du leier og hvor lang periode du leier for, kan denne forsikringen koste deg flere tusen kroner i uka.
Ved undersøkelse av forsikringsprisene for en helt vanlig bil hos Hertz og Europcar, koster egenandelsforsikringen mellom 1500 og 1900 kroner per uke. Har du et kredittkort med egenandelsforsikring koster denne maks et par hundre kroner i året – hvis den ikke er inkludert gratis i kredittkortets reiseforsikring.
Dinero.no har kartlagt det norske kredittkortmarkedet, og sammenlignet vilkårene til 19 forskjellige kort som har denne forsikringen inkludert. Tabellen gir informasjon om eventuell pris og hvor mye de respektive forsikringene dekker.
Hvilket kredittkort bør du velge?
Noen kort tilbyr leiebilforsikringen som en billig tilleggstjeneste, mens noen har denne forsikringen inkludert i kortet – gjerne i sammenheng med kortets reiseforsikring. Kortene som har forsikringen inkludert uten tilleggskostnader har gjerne høye krav til innvilgelse, i tillegg til relativt høye årsgebyr.
Lavterskelkortene som skiller seg ut er derfor Bank Norwegian Visa, Cresco Gold, SpareBank 1 MasterCard, yA Bank Visa og Remember MasterCard, da disse kortene ikke har årsavgift. Noen krever en årlig sum for denne forsikringen som en tilleggstjeneste, men årsavgiften for forsikringen er alt i alt mye billigere enn prisen du må ut med for samme forsikring hos utleieselskapene.
Kortene som virkelig flesker til med gode vilkår for leiebilforsikring er kort som American Express Platinum Card, Handelsbanken Platinum og SAS EuroBonus Platinum American Express Card, men disse har årsavgifter på henholdsvis 5000 kroner, 1500 kroner og 1700 kroner. Disse kortene kjennetegnes også med høye inntektskrav. Dette er med andre ord ikke kort man skaffer seg for leiebilforsikringen alene, men for kortenes totalpakke.
Er leiebilforsikringen en del av reiseforsikringen? Dette må du vite
Det finnes mange kredittkort med gratis reiseforsikring. Er egenandelsforsikringen en del av reiseforsikringen? Da kreves det fra de fleste leverandørene at minst 50 % av transportkostnadene for reisen er betalt med kredittkortet, og som regel kreves det at 100 % av leiebilutgiftene betales med kortet. Dette inkluderer også bensinpenger, utgifter til ferge og lignende.
Dinero.no anbefaler at hver enkelt setter seg inn i vilkåret til sin forsikring før avreise.
Leiebil – Biltur gjennom syv stater på to uker
I år er det 90 år siden verdens første Volvo rullet ut fra fabrikken i Göteborg. Vi viser deg hvordan du kan oppleve bilgigantens historie i fødebyen. Her kan du gå i fotsporene til Sveriges største bil-ikon og få kjøre en klassisk PV.
Den 14. april 1927 så den første Volvoen dagens lys i Göteborg: En ÖV4 (Öppen Vagn-4) som fikk kallenavnet Jakob, kostet 4800 kroner og kun kom i én farge: mørkeblå med svarte skvettlapper og gule eiker. Assar Gabrielsson og Gustav Larson mente at ingen andre laget biler som var sterke eller sikre nok for skandinaviske veier, og ville skape en «svensk bil av svensk stål». «Biler kjøres av mennesker. Derfor er sikkerhet det grunnleggende hos alt vi gjør hos Volvo», sa grunnleggerne den gangen. ÖV4 ble aldri noen braksuksess og kun produsert i 996 eksemplarer.
Fokuset til Volvo er fremdeles det samme som for 90 år siden: Å bygge sikre biler av høy kvalitet, med en omtanke for miljøet. For øvrig har mye skjedd siden den gang. I dag er den svenske bilprodusenten et multinasjonalt selskap som produserer nesten en halv million biler i året.
Er du bilentusiast eller historieinteressert, bør du definitivt ta turen til Volvos hjemby Göteborg, for å oppleve et stykke svensk industrihistorie. Der kan du nemlig få i Volvos fotspor og samtidig oppleve en av Sveriges største og herligste storbyer. Vi viser vei!
VOLVO MUSEUM: Bilbonanza, nostalgi og historie
På Volvo Museum, i nærheten av Volvos fabrikk i Göteborg, kan du bli med på en reise gjennom Volvos historie. Til en verden av ikoniske bilmodeller, banebrytende innovasjoner og fantasifulle konseptfartøy.
Her kan du lære alt om Volvos historiske arv, fra starten i 1927 frem til i dag, og museets samlinger er fylt med alt fra personbiler, busser og lastebiler til båtmotorer og anleggsmaskiner. For de aller minste har museet en barnebil – en klassisk Volvo som man kan leke og hoppe i, samt det som kanskje er verdens største Lego-bil: En Volvo XC90 i naturlig størrelse som er bygget av vanlige Lego-klosser og veier 1329 tonn!
På Volvo museum finnes det med andre ord masse å oppleve – enten du er interessert i biler, svensk 1900-tallshistorie, eller bare vil mimre tilbake til svunne tider. Og vil du ta med deg en bit av Volvo hjem, har museet en suvenirbutikk som tilbyr alt fra klær og tilbehør til bøker, leker, skalamodeller og gamle klassiske reklameplakater. Les mer om Volvo Museum her
TIME TRAVEL: Sightseeing i en klassisk Volvo PV
Er du en nostalgiker? Eller har du en fascinasjon for gamle biler? Da bør du bli med selskapet Time Travel på en helt spesiell sightseeing gjennom Göteborg. Dere kjører da selv rundt i folkebilen Volvo PV 444-544 som ble produsert mellom 1947-1965, som det i dag bare finnes et fåtall igjen av, samtidig som dere får oppleve historiske steder på veien.
Turene går fra Hotel Waterfront på Klippan, og er en morsom og interessant tidsreise gjennom byen på halvannen time. Guiden som kjører fremst i kolonnen av biler byr på glimter fra 50-, 60- og 70-tallet, samt nyere hendelser. Les mer her
GÖTEBORGS STADSMUSEUM: Dykk inn i historien til den gamle industribyen
Bli bedre kjent med Volvos hjemby! På Göteborgs Stadsmuseum midt i sentrum, kan du lære deg mer om Göteborg og Västsveriges historie, samt ta del i spørsmål som handler om Göteborg i dag og hvordan byen kommer til å utvikles.
Her skapes det med andre ord en sammenheng mellom fortiden, nåtiden og fremtiden. I den permanente utstillingen «Göteborgs födelse» markerer museet byens 400 årsjubileum som finner sted i 2021, gjennom å se tilbake på byens begynnelse. Prøv 1600-tallets sosiale medier, hør på datidens populærmusikk og bli kjent med de aller første göteborgerne.
Museet har også flere ulike samlinger, som til sammen inneholder nærmere 1 million gjenstander og spenner over 12.000 år av historie. Blant dem finner du industrihistoriske samlinger, med blant annet Europas største datasamling. Les mer her
DAGENS GÖTEBORG: En pulserende storby med mat, shopping og en skjærgård i toppklasse
Mye har skjedd i Göteborg siden byen ble grunnlagt av kong Gustav II Adolf i år 1621. I dag byr den svenske vestkystens hovedstad på både en myldrende bykjerne og en skjærgård full av idylliske øyer.
I sentrum kan du ta en tur til Botaniska Trädgården – som er Europas største hage, eller sette av en dag til å dra på Nordens største fornøyelsespark, Liseberg. Der finner du 42 attraksjoner, spill, underholdning og restauranter – inkludert Europas høyeste Gyro Swing, Loke, og Håkan Hellström-attraksjonen Klubbland som begge er nye for året.
I byen spiser du også mat i toppklasse, enten du vil unne deg et lukrativt måltid på Michelin-restauranter som SK Mat & Människor, Thörnströms Kök og 28+, spise eksotisk mat i et inspirerende miljø på steder som Made in China, Puta Madre og Barabicu, eller ta en rask matbit på gata fra en av byens mange foodtrucks.
I sommer skjer det dessuten flere happenings her, som EM i ridesport (21.-27. august), og festivalene Way out West (10.-12. august) og Göteborgs Kulturkalas (16.-20. august). Og vil du ut på vannet, er det bare å hoppe på en av båtene og gå i land på øyer som Vrångö, Donsö og Brännö hvor du finner ekte svensk sommeridyll! Les mer her
Redaksjonelt innhold på Reiseliv leveres av Reisejournalist