Home Reiseøkonomi Langtur uten mellomlanding, betaler litt til

Langtur uten mellomlanding, betaler litt til

by Trond Thorud

Langtur er slitsomt nok, om du ikke skal ha en mellomlanding i tillegg. Vi velger ofte flyselskap ut fra billigst mulig billett. Men så viser det seg at folk flest betaler gjerne litt ekstra for å slippe de evig kjedelige mellomlandingene.

De aller fleste, det betyr faktisk 9 av 10 er villig til å legge noen ekstra kroner på flybilletten hvis flyet går direkte fra A til B. Dette er slått fast i en undersøkelse utført av  Kantar/Sifo for Tickets.

Den eldste gruppen reisende, de mellom 66 – 79 år er klart minst interessert i å betale ekstra for å fly direkte, hele 65 prosent sier nei takk. Om det er fordi pensjonister har bedre tid og timetallet som går med på reisen ikke spiler noen rolle, eller om det er artig å gjort en mellomlanding i en annen verden, eller om pensjonene er for dårlige kan man jo bare spekulere på.

Reisende under 40 år, når mange er småbarnsforeldre, er de om er mest villige til å kjøpe en dyrere flyreise for å slippe mellomlandinger på en langtur, hele 77 prosent sier; ja takk gjerne det. Og så får man jo spekulere på hvorfor det, men en forklaring kan jo være at det er slitsomt å mellomlande med små barn. For de som drar på ferie med unger.

Langtur for barnefamilier – punger ut

– Barnefamilier er de som er mest villige til å betale ekstra for å slippe for mye styr på reisen, mens de eldste ikke synes mellomlandinger er like slitsomt og derfor heller prioriterer en så lavpris som mulig, sier Ellen Wolff Andresen, markeds- og administrasjonssjef i Ticket.

Samlet viser undersøkelsen at hele 82 prosent er interessert i å betale en høyere pris for å slippe mellomlandinger. Bare 7 prosent er skikkelige prisjegere.

Sånn litt i detalj kan det leses ut av undersøkelsen at de som er bosatt i Oslo og Akershus er mer villige enn de som bor i andre deler av landet til å betale ekstra for direktefly (82 prosent) ved langtur, samt å betale ekstra for å reise med et velkjent og stabilt flyselskap (42 prosent). De er dessuten mer villige til å betale mer for bekvemme avgangs- og ankomsttider (52 prosent).

De som bor i Midt-Norge er derimot minst villige til å betale ekstra for å fly direkte (60 prosent), mens de som bor på Indre Østlandet ikke vil betale mer for å fly med et velkjent og stabilt flyselskap (20 prosent).

Reisende i alderen 31 – 40 år er de som i størst utstrekning kan tenke seg å betale ekstra for bekvemme avgangs- og ankomsttider (52 prosent). I denne gruppen reiser mange utenlands med småbarn og da er avgangs- og ankomsttidene spesielt viktig får få en så bekvem reise som mulig – uten slitne barn. De yngste reisende bryr seg minst om bekvemme ankomst- og avgangstider og bare 35 prosent kan tenke seg å betale ekstra for dette.

Dette er folk blitt spurt om

Hvis du velger å kjøpe en dyrere flybillett, hva er da grunnen?

  1. Direktefly (ingen mellomlandinger), 82 prosent
  2. Bekvemme avgangs- og ankomsttider, 48 prosent
  3. Reise fra/til en nærliggende flyplass, 38 prosent
  4. Velkjent, stabilt flyselskap, 36 prosent
  5. Ingenting, 7 prosent
  6. Annet, 1 prosent
  7. Usikker/vet ikke, 5 prosent

Kilde: Tickets Kantar/Sifo undersøkelse, de som reiser/kan tenke seg å reise med fly på ferie utenlands. Riksrepresentativt utvalg.

Få nytt fra Reiseliv på epost. Se hva vi tilbyr og bestill nyhetsbrev her

Liker du artikkelen om å betale ekstra for direktefly, så gi oss Like og del på Facebook


.. ... . Reiseliv er Norges eldste reiselivsmagasin på Internett, startet i 2000.

EUs flypassasjerrettigheter ved forsinkelser

flyforsinkelser

Du liker kanskje også

Reiseliv

Denne nettsiden bruker Cookies for å gi deg bedre søkeresultater og leseropplevelser. Klikk her for å fjerne meldingen.